Online player trekt meer kijkers

De publieke omroep zet ook na de zomer een experiment voort met een nieuwe videoplayer. Het nieuwe afspeelprogramma, waarop uitzendingen van de publieke omroep te zien zijn, is ‘embeddable’. Embeddable betekent dat internetgebruikers de player kunnen toevoegen aan hun eigen website, weblog of Hyves-profiel.

De nieuwe player biedt nog meer mogelijkheden. Gebruikers kunnen fragmenten opzoeken en per fragment hun commentaar toevoegen. Dat commentaar verschijnt ook op de site. Daarnaast kunnen kijkers programma’s en fragmenten mailen naar anderen.

Voor de test met de nieuwe player is een selectie van vijf titels gemaakt: Bloot, Zweet en Banen (VARA), Café de Liefde (VPRO), Factor Giel (VARA), Tante in Marokko (RVU) en De Vloer op (HUMAN). De kijkcijfers voor deze programma’s zijn door het embedden met ongeveer 30 procent toegenomen, zegt Gerald van der Wijngaart van de afdeling marketingcommunicatie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). „Het heeft dus zeker zin om aanwezig te zijn op sites die niet van ons zijn.”

Bert Janssens, hoofdredacteur van de Humanistische Omroep, ziet grote kansen voor de verspreiding van documentaires met het nieuwe afspeelprogramma. „Documentaires worden wel gewaardeerd, maar niet zo vaak bekeken op tv. Bij Uitzendinggemist zijn ze erg populair. Dankzij de nieuwe player hoeven mensen niet meer naar een bepaalde site te gaan.”

Volgens Janssens moet de publieke omroep het uitlenen van programma’s zo makkelijk mogelijk maken. Met de player kunnen documentaires of fragmenten ook worden toe gevoegd aan online artikelen als achtergrondinformatie. Leerlingen van scholen kunnen met de player bijvoorbeeld ook beelden bij hun werkstukken voegen. Janssens: „Scholen kunnen ook alle documentaires over Jan Wolkers verzamelen. De videoplayer zorgt ervoor dat programma’s vindbaar blijven.”

Zie voor meer informatie:http://pilot.omroepplayer.nl