KLM: groei zal spoedig halveren tot 2 pct

Door stijgende kosten en het inzakken van de economie verloopt de groei van luchtvaartmaatschappij KLM veel trager dan gepland. Werd er bij de overname door Air France, vier jaar geleden, nog uitgegaan van een groeiscenario van 4 procent per jaar, komende winter zal dat naar verwachting zijn teruggelopen tot 2 procent.

Dat zegt president-directeur Peter Hartman van KLM in een vraaggesprek met deze krant. Hoewel KLM nog steeds groeit nu de internationale luchtvaartsector kampt met tegenslagen, rekent ook KLM voor de nabije toekomst een nul- en krimpscenario door.

Om al die redenen is Hartman fel gekant tegen een invoering van de ecotaks. Hij noemt het een onding, een „platvloerse belastingmaatregel met een averechts effect op het milieu. Mensen in het oosten en zuiden van het land zeggen: laten we via Düsseldorf vliegen.”

Volgens Hartman is het vooral door het kabinetsbeleid dat de rol van luchthaven Schiphol als aanjager van de regionale economie hapert. „Door de hogere belastingen ebt dat effect weg.” Schiphol is volgens de KLM nu „de duurste Europese luchthaven, voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen”.

Eerder deze maand werd bekend dat de vrachtvloot van de Israëlische maatschappij El Al Schiphol de rug toekeert wegens de tariefsverhoging die Schiphol heeft doorgevoerd voor oudere vliegtuigen die veel lawaai maken en meer brandstof verbruiken.

KLM-topman Hartman betreurt deze ontwikkeling, omdat die ook druk zet op de positie van KLM binnen het Frans-Nederlandse moederconcern. „Ik kan niet meer zo makkelijk zeggen: ‘Luister Air France, ik vind dat er groei in Amsterdam moet komen in plaats van in Parijs’.” Ook de Franse hoofdluchthaven Charles de Gaulle heeft net een nieuwe terminal. Hartman: „Ik vind het onbegrijpelijk dat de regering die vier jaar geleden onze fusie steunde, ons nu een stok tussen de spaken steekt.”

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair presenteerde vanochtend tegenvallende resultaten als gevolg van de sterk opgelopen brandstofprijzen. De brandstofrekening verdubbelde en het bedrijf zei er rekening mee te houden dat het jaar 2008 een verlies zal opleveren. De nettowinst in het eerste kwartaal ging 85 procent onderuit, tot 21 miljoen euro, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De aandelenkoers van de prijsvechter ging op de Ierse beurs bijna 15 procent omlaag.

Vraaggesprek Hartman: pagina 11