Plug & drive 2

Biobrandstoffen zijn nog niet afgeserveerd of de redders van de automobiel storten zich in een nieuwe hype: de all electric car die thuis kan worden opgeladen. `Nu is de auto hybride, maar hij wordt geheel elektrisch` kopt de NRC. Uw verslaggever laat zich daarbij wel erg op sleeptouw nemen door Delft en Eindhoven (W&O 19 juli).

Ik zou wel eens een nauwkeurige levenscyclusanalyse (LCA) willen zien (cradle to cradle) van de benzineauto versus de batterijauto.

`Een elektrisch voertuig tank je al voor een paar euro vol`. Dit klinkt mooier dan het is. Er gaat nu ongeveer 2500 miljard liter olie per jaar in het gezamenlijk autopark op aarde. Wat gaat er gebeuren met onze energievoorziening en met onze elektriciteitsprijzen als het equivalent van deze gigahoeveelheid energie binnenkort - wanneer iedereen een elektrische auto voor de deur heeft staan - uit het stopcontact moet komen? En `voltanken` met elektriciteit is wel even iets anders dan voltanken met benzine. Een gangbare autobatterij slaat 40Wh/kg op, een geavanceerde pocketbatterij 200Wh/kg, maar in benzine zit 13000Wh/kg! Het voltanken van uw elektrische tank moet dus al snel opnieuw gebeuren en duurt uren. En dan moet u bij het rijden ook nog rekening houden met de windrichting.

De elektrische auto heeft een lange historie (de eerste stamt uit 1890) maar heeft nooit een echte doorbraak beleefd. De belangrijkste bijdrage van de batterijtechnologie aan de auto is de accu geweest, waardoor de auto met verbrandingsmotor elektrisch te starten werd en daardoor de genadeslag toediende aan de elektrische auto. Batterijtechnologie is altijd de bottleneck gebleven: geen actieradius, geen power. Kortom, een auto zonder kloten. En die moet een auto wel hebben. Want een auto is om te laten zien wie de baas is op de weg: auto`s lopen op hormonen (men leze de rubriek `Testrit` in deze krant). Het is een misvatting te menen dat een auto-ontwerp een marktsucces kan worden louter op basis van brandstofefficiency. Mochten de nieuwe batterijtechnologieƫn waar de wetenschappers nu over kibbelen ooit de automarkt bereiken, dan zullen deze in de auto vooral moeten worden gebruikt voor hoge optrek- en kruissnelheden. Dan heb je nog altijd een auto waarachter in de verte de rokende schoorsteen van een centrale staat. Elektrisch wegvervoer is wellicht geschikt om scootertjes op te laden aan een vulstation op zonnepanelen, maar daar houdt het duurzame alternatief voorlopig wel op. En met het klimaat is haast geboden.