Ford is eindelijk op de juiste weg

Het is makkelijk om de tel kwijt te raken bij de saneringsplannen van de autoproducenten uit het Amerikaanse Detroit. Maar de jongste verwikkeling in het herstructureringsverhaal van Ford Motor zou wel eens de belangrijkste kunnen zijn. Het is tevens de meest voor de hand liggende: een overstap op de verkoop van kleinere en zuiniger auto’s.

Het heeft wel lang geduurd. Ford en zijn concurrenten Chrysler en General Motors hebben zich vastgeklampt aan de buitensporige winsten op benzine slurpende vracht- en terreinwagens. Personenauto’s leken dikwijls pas een tweede zorg: hoewel de oliecrisis van de jaren zeventig wel verbeteringen afdwong, bleven Amerikaanse fabrikanten modellen vervaardigen die veel meer energie verbruiken dan die van hun buitenlandse concurrenten, ook al begonnen Toyota en andere producenten marktaandeel af te snoepen.

Veel door de grote drie van Motown gebouwde auto’s zouden nog steeds moeite hebben 1 op 20 te rijden. Sommige enthousiastelingen denken dit zelfs nu nog uit het oude T-Ford-model te kunnen persen, dat een eeuw geleden op de markt kwam.

Recente gebeurtenissen hebben Ford-topman Alan Mulally en zijn team eindelijk op andere ideeën gebracht. De crisis op de Amerikaanse huizenmarkt en de stijging van de olieprijs hebben de hang van consumenten naar grote, benzine slurpende auto’s doen afnemen. Dat leidde tot een verbluffend verlies van 8,7 miljard dollar in het tweede kwartaal voor de nummer twee van Motor City.

Daarom verbouwt Ford drie van zijn fabrieken voor terreinwagens om kleinere auto’s te kunnen maken, en beëindigt het concern zijn beleid van Amerikaans isolationisme. Zes van de gerespecteerde, zuinige modellen, die zijn Europese dochter produceert, zullen naar de overzijde van de oceaan worden gebracht. Ook al dragen zij dezelfde naam, het zijn wel degelijk andere auto’s. Ford lijkt eindelijk op de drempel te staan van een werkelijk geïntegreerd mondiaal bedrijfsmodel.

Door deze stap lijkt Ford met zijn sanering nu een voorsprong te hebben genomen op General Motors. Ford wordt nog steeds geconfronteerd met een dalende omzet en aanhoudende verliezen. Maar er zou ook een ander Europees model kunnen zijn dat de moeite van het bekijken waard is. Fiat, de Italiaanse autofabrikant die een paar jaar geleden een soortgelijke herstructurering onderging, heeft deze week bemoedigende resultaten bekendgemaakt. Als dat een aanwijzing is, bevindt Ford zich tenminste op de juiste weg.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com