Weerstand, overgave

Film

Lust, Caution

Regie: Ang Lee € 19,99 *****

Niet dat het er nou zo veel toe doet, en het is ook bijna niet te geloven, maar na enig onderzoek blijkt dat de seksscènes in Lust, Caution echt zijn. Hoewel de hoofdpersonen zich in hun intieme manoeuvres hier en daar wat overatletisch en daardoor een beetje ongeloofwaardig bewegen. Waarom is het van belang dit te vermelden? Omdat de scènes het hart zijn van wat regisseur Ang Lee ons wil laten zien.

Onder de Japanse bezetting van Sjanghai in 1938 sluit actrice Wong Chia Chi (Wei Tang) zich aan bij een klein verzetsgroepje. Ze kiezen de collaborateur Mr. Yee uit (Tony Leung) als doelwit, maar voordat de groep kan toeslaan, wordt Yee verplaatst naar Hongkong.

Tussen Wong en haar doelwit groeit intussen een bijna onhoudbare seksuele spanning. Vier jaar later ontmoeten ze elkaar weer en krijgen de lust en de dood een nieuwe kans.

De film is zo fantastisch stijlvast – en dat met een lengte van 160 minuten – dat het soms lijkt alsof het motief van de film – weerstand en overgave – zich herhaalt in de kleinste beweging van de kleinste scène, zoals fractals dat doen. De mooiste scène is wat dat betreft wanneer Yee in de slaapkamer met zijn arm om Wongs middel staat en haar met de kleinste druk naar zich toe beweegt, en zij zich met de schijnbare weerstand van een slowmotion aan hem overgeeft: weerstand en overgave tegelijk. Net zoals de strijd buiten die slaapkamer: bezetting en verzet tegelijk.

Lee vertelt op de dvd dat hij heden en verleden wilde verbinden en zo iets wilde vertellen over de moderne Chinese identiteit. Dat doet hij niet alleen door zijn publiek te laten kijken naar China’s tumultueuze geschiedenis. Heden en verleden gaan ook samen in de combinatie van intieme en soms sadomasochistische seksscènes – weerstand en overgave – met een uiterst beheerste acteerstijl waarin alle spanning onder het oppervlak zit, een onmiskenbare verwijzing naar de Amerikaanse cinema van de jaren veertig en vijftig. Niet voor niks hangt ergens een poster van Hitchcocks Suspicion aan de muur. Daarin speelde Cary Grant ook een gevaarlijke, maar charmante minnaar, iemand aan wie je je overgeeft al weet je dat het slecht afloopt. Misschien wilde Lee Tony Leung wel neerzetten als de nieuwe Grant: ‘all gentleman’ maar dan mysterieuzer.

Lust, Caution is met zijn overdadige decors, de perfecte snit van de jurken en pakken en de onderdrukte spanning in het acteren van de twee hoofdpersonen een hommage aan die oude films en atmosferen: overdag de weerstand, ’s nachts de overgave.