Viktor & Rolf liften mee met Diesel

Ontwerpersduo Viktor & Rolf staat bekend om kritiek op de mode-industrie. Maar door hun overname door Diesel-oprichter Rosso kunnen ze er nu volop aan meedoen.

Het modehuis Viktor & Rolf is klaar voor het volgende hoofdstuk. En ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren zien hun droom langzaam werkelijkheid worden; een serieus, internationaal modehuis met alles erop en eraan. Winkels in alle toonaangevende modesteden waar de klant zich in een Viktor & Rolf-wereld waant met naast kleding ook brillen, sieraden, tassen, schoenen etcetera. Deze week werd bekend dat Renzo Rosso (oprichter en eigenaar van het grote jeanslabel Diesel) met zijn bedrijf Only the Brave een meerderheidsbelang heeft gekocht in het Nederlandse modehuis. Hij brengt niet alleen zijn expertise in, maar vooral een uitgebreid management-, productie- en distributieapparaat.

Ze voelen zich blij en opgelucht, laten Viktor & Rolf enkele dagen na het nieuws via een woordvoerder weten. Ze zijn alweer in Italië en met hun gedachten bij de voorjaarscollectie 2009 die binnenkort klaar moet zijn. Twee jaar lang zijn ze bezig geweest met deze belangrijke beslissing. Om mee te kunnen doen in de internationale modewereld – waar conglomeraten als LVMH en PPR regeren – hadden ze een serieuze partner nodig. Met geld, macht, aanzien en steun. Maar ook een die hen in hun waarde zou laten en creatieve vrijheid garandeerde. Renzo Rosso met zijn bedrijf Only the Brave leek hun de beste partner. „Een samenwerking of huwelijk tussen twee bedrijven vereist wederzijds respect en begrip voor elkaars sterke kanten”, aldus Viktor & Rolf. „We wilden zeker weten dat niemand aan het dna van Viktor & Rolf zou komen.”

Met de inbreng van Renzo Rosso kunnen ze het wereldmerk worden dat ze al heel lang willen zijn. „We merkten dat onze dromen steeds groter werden en om die te realiseren hebben we een sterke partner nodig. Praktisch gesproken: we willen onze bestaande collecties [dames- en herenmode, schoenen, red.] uitbreiden, onze brillencollectie die nu alleen in Azië te koop is verder ontwikkelen, een accessoirelijn beginnen, een herenschoenenlijn, meer boutiques openen enzovoort. The sky is the limit.”

En Rosso wil dat ook, zo liet hij deze week in een interview met Women’s Wear Daily weten. Een merk van nu, zo stelt hij, moet de consument alles bieden wat hij kan en wil dragen. Op dit moment hebben Viktor & Rolf één winkel in Milaan.

Ondanks dat ze de afgelopen jaren met hun collecties de jachtige, altijd hongerige modewereld regelmatig bekritiseerden, willen ze er op hun manier onderdeel van zijn. Viktor & Rolf: „Commercie en creativiteit zijn geen vijanden van elkaar. Onze samenwerking met L’Oréal heeft ons in deze opvatting alleen maar gesterkt. Met hen hebben we een lang creatief proces afgelegd om onze parfums Flowerbomb en Antidote te ontwikkelen. En het resultaat is heel succesvol gebleken. Creativiteit is alles voor een merk als Viktor & Rolf en mijnheer Rosso is er niet bang voor, hij ziet het juist als een uitdaging. Wij willen groeien, maar wel op onze voorwaarden. We hebben dezelfde visie en deze samenwerking voelt absoluut goed.”

Uiteindelijk, stellen de ontwerpers, gaat het om vertrouwen. Zelf hopen ze nu meer tijd te kunnen steken in onder meer het ontwikkelen van coutureachtige stukken, de spraakmakende creaties waarmee ze eind jaren negentig beroemd zijn geworden.

Het is niet bekend wat het zal betekenen voor de omzet van Viktor & Rolf, maar Renzo Rosso is in 2002 een soortgelijke samenwerking aangegaan met het Belgische, avant-gardistische modehuis Maison Martin Margiela en de resultaten zijn tot nu toe bemoedigend. De winst van Margiela steeg met 50 procent naar 60 miljoen euro. De manier waarop Rosso het Belgische modehuis heeft behandeld was van doorslaggevende betekenis voor Viktor & Rolf.

Only The Brave – met in 2007 een winst van 1,3 miljard euro – is een modegroep met verschillende onderdelen, variërend van het jonge streetwear-label 55DSL tot het merkicoon Diesel, en de wereld van prêt-à-porter met Maison Martin Margiela, Sophia Kokosalaki en Staff International. Dit laatste bedrijf verzorgt de productie en distributie van onder meer Maison Martin Margiela, Sophia Kokosalaki, Diesel Denim Gallery, Dsquared en Vivienne Westwood.

Renzo Rosso wil een modeconglomeraat nieuwe stijl vormen dat creativiteit, durf en vrijheid hoog in het vaandel heeft staan, ontwerpers niet alleen afrekent op de omzet en dat zich richt op de jonge consument die luxe ziet op een frisse, meer casual manier. Viktor & Rolf had hij al langer in het vizier. „De ontwerpers intrigeren mij al vanaf het begin van hun carrière”, zei hij in een persbericht, „vooral hun ongelofelijk spontane creativiteit. Viktor & Rolf is een van beste luxemerken binnen onze portefeuille: nieuw, modern, innovatief, bewust afstand nemend van het mode-establishment – daar hou ik van.”

Viktor & Rolf werken al samen sinds hun afstuderen in 1992 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Hun carrière nam een vlucht na hun eerste coutureshow in Parijs in 1998 waarin ze de tradities binnen de modewereld ter discussie stelden. In 2000 presenteerden ze hun eerste damesmodecollectie in 2003 gevolgd door een herenmodecollectie. Samen met L’Oréal ontwikkelden ze twee parfums. In 2006 gingen ze eenmalig in zee met kledingketen Hennes & Mauritz. Maar in hun meest recente najaarscollectie protesteerden ze juist openlijk tegen de commerciële druk en de snelle, goedkope stroom mode.