‘We wilden een dansplaat voor thuis’

Danceduo Booka Shade vindt zichzelf na talrijke successen steeds opnieuw uit. Zaterdag 16 augustus staan ze op Lowlands. „Vaak zie je op het podium de artiest zijn mail checken.”

Booka Shade kiest niet voor de gemakkelijke weg. Halverwege het optreden van het elektronicaduo in Paradiso maken de beukende housebeats ineens plaats voor het geluid van een orkest. Op het scherm achter de twee muzikanten zijn strijkers te zien. Het publiek, dat net nog extatisch aan het dansen was, valt plotseling stil. De opgedofte danceliefhebbers kijken elkaar vragend aan: Wat nu?

Het producersduo uit Berlijn wil zichzelf en zijn publiek blijven verrassen. Ze hebben een zeer succesvol platenlabel opgezet (Get Physical), twee goed verkochte en uitvoerig geprezen albums uitgebracht (Memento en Movements) en een stel lijfliederen van de hedendaagse dancescene geschreven (Body Language, Mandarine Girl en In White Rooms). Wat kunnen Arno Kammermeier en Walter Merziger na al dit succes nog bereiken?

Als deze vraag gesteld wordt, stoppen ze abrupt met het verorberen van hun lunch in een Amsterdams hotel. „Het heeft inderdaad even geduurd voordat we een nieuwe muzikale taal hadden uitgevonden voor het nieuwe album. We wilden onszelf niet herhalen. Dat is saai en we zijn snel verveeld”, zegt Merziger.

Dat blijkt wel uit hun verleden. Merziger en Kammmermeier maken al samen muziek sinds begin jaren negentig. Eerst als het electropopduo Planet Claire, waarmee ze twee albums maakten. Daarna werden ze verleid door de pulserende beats van trance en techno die ze hoorden in clubs in Frankfurt. Ze gingen trance maken en brachten een serie bejubelde singles uit. Eind jaren negentig begon dance ze echter te vervelen. „De muziek werd te commercieel, en we misten het enthousiasme uit de begintijd.” Teleurgesteld besloten ze al hun energie te steken in productiewerk voor reclames en andere artiesten.

Na een verhuizing van Frankfurt naar Berlijn in 2002 laaide de oude liefde voor dance weer op. De Duitse hoofdstad was op dat moment in de ban van minimal. Samen met het bevriende dj-duo M.A.N.D.Y richtten ze het platenlabel Get Physical op, met als belangrijkste leidraad: er zijn geen muzikale grenzen. „We willen het plezier in muziek niet verliezen. Daarom brengen we alles uit, al is het een man met een accordeon.”

Die avontuurlijke instelling is terug te horen op het nieuwe album The Sun and The Neon Light. Bij Booka Shade zijn pakkende melodieën en een lome groove altijd al een constante factor. Maar op dit album ligt de nadruk meer dan ooit op echte liedjes. Kammermeier: „Met dit album wilden we een plaat voor thuis maken. We wilden duistere, sfeervolle liedjes schrijven die misschien geen hits worden, maar die mensen langzaam overtuigen van hun schoonheid.”

Door het ontbreken van hits is het album wisselend ontvangen. Walter en Arno halen er hun schouders over op. „Je moet je hart volgen. We wisten dat we met dit album een risico namen. Maar we maken muziek voor onszelf en niet voor het publiek. Als je mensen geeft wat ze willen, dan moet je jezelf eindeloos herhalen. Daar hebben we geen zin in. We willen met elke plaat op zoek gaan naar een nieuw publiek.”

Ze nemen dan ook nadrukkelijk afstand van de dancescene waar in hun ogen te veel conservatisme heerst. Als invloeden noemen ze liever de Amerikaanse componist en pionier van het minimalisme Steve Reich, de ijle geluidslandschappen van de IJslandse band Sigur Rós en regisseur John Carpenter (Halloween) die sfeervolle, minimalistische muziek voor zijn eigen films componeert.

Van de nieuwe nummers hebben ze remixen gemaakt die meer geschikt zijn voor hun opwindende optredens. „We hebben een lange geschiedenis van liedjes, maar ook de dansvloer blijft ons verleiden.” Het remixen van eigen werk is een truc die ze vaker toepassen. „Van hits als Mandarine Girl hebben we de afgelopen jaren wel vijf verschillende versies gespeeld. Zo houden we het voor onszelf ook interessant.”

De remixen van nieuwe nummers passen perfect tussen oude hits als Mandarine Girl en In White Rooms, waarmee Booka Shade de afgelopen jaren een geduchte livereputatie hebben opgebouwd. Merziger bespeelt diverse keyboards en bedient de andere apparaten en Kammermeier staat soeverein achter zijn elektronische drumstel. „Het visuele aspect vinden wij erg belangrijk", zegt Kammermeier. „Bij danceoptredens zit je vaak te kijken naar iemand die zijn e-mail checkt. Wij willen dynamiek op het podium.”

Dat is te zien in Paradiso. Het tussendoortje met het orkest is slechts bedoeld om het publiek op het verkeerde been te zetten. Daarna komen alle hits voorbij. Het publiek reageert uitzinnig. Terwijl Merziger achteraan de knoppen bediend, gedraagt Kammermeier zich als een echte rockster. Hij slaat theatraal op zijn trommels, jut het publiek op en na de tweede toegift gooit hij zijn drumstokjes triomfantelijk in de menigte. Grote kans dat ze op Lowlands ook zo’n feestje bouwen.