Waarom zijn prijsvragen meestal suffe slagzinnen?

Het is het cliché onder de prijsvragen: de slagzin. Kunnen bedrijven niks originelers bedenken dan: maak de volgende zin af en win...

Bij uitzondering vandaag geen vraag van een lezer, maar van de redactie. Tijdens de wekelijkse vergadering van nrc.next ontstond beroering over de slagzin waarmee nieuwe proefabonnees twee Lowlandskaartjes kunnen winnen: ‘er zit muziek in nrc.next omdat...’

Een slagzin? Dat is iets voor op een cornflakespak. Dat is ‘niet next’. Waarom geven we die 50 x 2 kaartjes niet gewoon weg?

In de lift naar de eerste, naar Carlijn Vis van marketing. „Tja”, zegt ze. „Een slagzinwedstrijd is niet bijster origineel. Maar die twee kaartjes, samen 270 euro waard, mógen wij niet zomaar weggeven. Deelnemers moeten per se een ‘jureerbare prestatie’ leveren.” Ofwel een ‘technische, wetenschappelijke of kunstzinnige prestatie’, zoals de Wet op de Kansspelen definieert.

Mogen abonnees dan ook een tekening maken of een meerkeuzevraag invullen? Vis: „Ja, maar een tekening beoordelen is moeilijk. En bij een meerkeuzevraag krijg je vaak heel veel juiste inzendingen. Dan moet je alsnog loten.”

En loten mag niet zomaar, zegt Martijn Hemminga van de website communicatiecoach.com. Op zijn site legt hij de prijsvraagregels voor bedrijven uit. „Als je alsnog moet loten onder de inzenders, dan wordt het een kansspel”, zegt Hemminga telefonisch. Een kansspel organiseren, zoals een loterij , mag niet volgens de Wet op de Kansspelen. Tenzij je het voor het ‘algemeen belang’ doet, of tijdens een winkelweekactie. En daar zijn weer hele andere regels voor. „Daarom staat er bij een meerkeuzevraag vaak ook: maak af met een slagzin.”

Kortom, we komen er niet onderuit en eigenlijk zijn we ook wel benieuwd waarom er volgens u muziek in nrc.next zit. Uit lezersonderzoek blijkt dat u van sudoku’s houdt – misschien ook wel van slagzinnen.

Carola Houtekamer

Zin in een proefabonnement? Win dan ook Lowlandskaartjes met een slagzin via nrcnext.nl