Voortborduren op succes

Wat wetenswaardigheden. Versie één van de Honda Accord sedan uit 1977 woog 935 kilo, had een viercilinder 72 pk motor en kostte omgerekend 8.637 euro. Versie acht van het vooral in de Verenigde Staten zeer succesvolle model weegt 1.384 kg, heeft eveneens een viercilinder motor die 156 pk levert en kost 31.640 euro. De pk’s per kilo zijn met 50 procent verhoogd en de kiloprijs is meer dan verdubbeld.

De allereerste Honda Accord werd een doorslaand verkoopsucces en vestigde definitief Honda’s naam als serieus te nemen autofabrikant. Hij veroverde de markt in drie fraaie en uitdagende carrosserievarianten, was voorzien van hoogstaande en zeer betrouwbare techniek en Honda was de eerste autofabrikant die zich op milieuvriendelijker motoren ging toeleggen. De Japanners kwamen daarmee tegemoet aan de destijds al strenge milieueisen van de overheid in de VS, waar de wagen prompt een succes werd.

Versie acht van de Accord is een geavanceerde doorontwikkeling van zijn voorganger en er heeft geen spectaculaire wijziging van het ontwerp plaatsgevonden. De stijlkenmerken van de karaktervolle zevende versie zijn bewaard gebleven en aangevuld met rondingen en een voor- en achterzijde die sterk doen denken aan de Cadillac.

De wagen is langer, breder, in hoogte gekrompen en – teleurstellend – een kleine honderd kilo zwaarder geworden. Het fraaie en ingetogen koetswerk heeft een bovengemiddelde afwerkingskwaliteit die zich moeiteloos kan meten met de Europese en Japanse concurrentie in het premium- (lees duurdere) middenklassesegment.

De zit is laag, lager dan bij de concurrentie en dat is wennen, de stoelen zijn iets te groot en de zitting aan de voorzijde niet kantelbaar. Waardoor – vooral op langere ritten – de ideale zithouding onvindbaar blijft. Een garagehouder van Honda helpt u met het kosteloos aanbrengen van de gewenste verhogings- of verlagingsringen.

En daarmee stopt het geklaag, want deze Honda is een voortreffelijke, stille auto met een (nogmaals bovengemiddelde) wegligging en plezierig stuurgedrag. Het fraai afgewerkte dashboard, de kleine stuur- en middenconsole wemelt van de knoppen en schuiven waarmee u zich in de zoveelste opduikende file beslist niet zult vervelen. Maar de handleiding vóór gebruik doornemen is niet nodig; alles wijst zich vanzelf.

Er zijn drie motorvarianten beschikbaar en de hightechdiesel is de beste keuze. Maar door de bizarre verhoging van de dieselprijs zijn de forse verschillen in aanschafprijs en wegenbelasting tussen een diesel- of benzineversie moeilijk meer uit te leggen. De zuinige tweeliter benzinemotor is daarmee een uitstekend alternatief voor de rijder geworden die veel kilometers rijdt.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Ford Tourneo.

Lees eerdere Testritten op nrc,nl/wielen