Streetstyle blogs zijn de nieuwe trendspotters

Het aantal streetstyle blogs, websites met foto’s vol hip geklede mensen op straat, groeit snel. Deze blogs over mode van ‘normale mensen’ beïnvloeden ook de modewereld zelf.

Een gele glittermaillot, kort zwart jurkje en een fladderende beige poncho om haar schouders. Het meisje van een jaar of 20 staat in een wat ongemakkelijke houding en kijkt uitdagend in de camera, terwijl ze een rode bloem tegen haar zwarte kapsel drukt. Het is zomaar een foto op een streetstyle blog: een website vol met hip geklede mensen, gefotografeerd terwijl ze over straat lopen, losjes tegen een buitenmuur poseren of tijdens een feest hun nieuwste outfit showen.

Het aantal streetstyle modeblogs is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zij bepalen meer en meer het modebeeld en nemen de trendspottende taak van de glossy modemagazines over. Terwijl deze bladen slechts een paar keer per jaar de nieuwste collecties kunnen tonen, kan een blog op internet elke minuut de nieuwste mode laten zien. Bovendien is er mode van over de hele wereld te zien, en is dat mode van de man of vrouw van de straat.

„De mode-industrie heeft steeds meer ontzag voor deze nieuwe media”, zegt hoofd communicatie Zach Eichman van de New York Fashion Week. De organisator van een van de belangrijkste mode-evenementen ter wereld ziet een sterke groei van het aantal modebloggers in de afgelopen vijf jaar. Inmiddels nodigt de Fashion Week steeds meer bloggers uit om persbijeenkomsten bij te wonen.

Amsterdam Fashion Week, dat nog duurt tot en met maandag, nodigt zo’n tien modebloggers uit, zegt Jamy Guldemond van Spice PR, dat de gasten voor het Nederlandse mode-evenement selecteert. „Deze bloggers zijn de toekomst. Bovendien levert het extra ‘exposure’ op als je evenement op zo’n veelgelezen blog wordt genoemd.”

Rogier Mostert, auteur van het boek Weblogs, verwacht dat de invloed van streetstyle blogs de komende jaren verder zal toenemen. „Een internationaal succesvol modeweblog met een brede achterban kan veel invloed hebben op de modetijdschriften. Zo’n weblog fungeert dan zelf als modestylist.”

Volgens Google Blogsearch zijn er wereldwijd inmiddels 1,4 miljoen weblogs die over mode berichten, waarvan er meer dan duizend geheel of gedeeltelijk zijn gewijd aan het straatmodebeeld. De meeste streetstyle blogs berichten over één stad. Sommigen, zoals, londonstreetfashion.com, delen de foto’s zelfs in per wijk. Andere modebloggers, zoals de beruchte blogger Facehunter, reizen rond.

De modeweblogs worden gekenmerkt door de eenvoudige fotografiestijl die ‘social photography’ wordt genoemd. Een stijl die begin jaren tachtig is ontstaan toen het tijdschrift i-D de foto’s afdrukte van Terry Jones van modieuze mensen die recht in de camera kijken. Ogenschijnlijke snapshots waarbij trendy geklede jongeren op straat even halt lijken te houden om te poseren.

Streetstyle fotografen – ‘snaparazzi’ of ‘coolhunters’ genoemd – hebben deze stijl overgenomen uit de underground tijdschriften. Het zijn veelal fotografen zonder professionele opleiding die de straat op gaan, opvallende mensen vastleggen en vervolgens de foto’s op hun weblog plaatsen.

De 29-jarige Fransman Yvan Rodic is zo’n coolhunter. Hij is beter bekend als fotoblogger Facehunter, de man achter een van de meest invloedrijke streetstyle blogs. Een paar jaar geleden schafte hij een digitale camera aan, begon mensen die hij tegenkwam te fotograferen en zette de foto’s online. Facehunter.blogspot.com heeft inmiddels tienduizenden bezoekers per dag. „Ik fotografeer mensen met charisma, mensen die iets unieks hebben.” Rodic is niet opgeleid tot professioneel fotograaf, maar kan intussen wel leven van het geld dat hij met zijn weblog verdient. Inmiddels is hij ook een veelgevraagd fotograaf voor reportages in glossy magazines.

Volgens Rodic veranderen de modeblogs de mode-industrie volledig. „Mensen bedenken nu hun eigen trends en zijn zich bewust van de nieuwe ideeën van andere mensen overal ter wereld, de hele dag door. De magazines komen maar twee keer per jaar met nieuwe trends, omdat ze de catwalks volgen.”

Het grootste verschil tussen modemagazines en modeblogs is volgens Rodic dat zijn foto’s de creativiteit van echte mensen tonen, terwijl de modetijdschriften de („minder creatieve”) keuzes van stylisten laten zien. „Steeds meer mensen voelen zich aangetrokken tot mooie ‘normale’ mensen, in plaats van uitgemergelde modellen die jurken dragen van 15.000 dollar.”

Ook de 33-jarige blogger Playlust denkt dat het de ‘echte mensen’ zijn die de streetstyle blogs zo succesvol maken. „Het zijn mensen met wie je je kunt identificeren.” Dankzij haar blog is Playlust door de Zurich University of the Arts aangesteld om te doceren over de hippe jongerencultuur die ze fotografeert.

De modemagazines volgen de weblogs. Ze proberen de fotografen te strikken voor modereportages of ze linken vanaf hun eigen website door naar de beste blogs.

Glossy’s en blogs zullen naast elkaar blijven bestaan, denkt David Nieborg, onderzoeker Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam. „Blogs houden de modetijdschriften scherp. Ze tonen nieuwe trends, maar de bladen maken de mooie reportages met dure camera’s en daar zal ook behoefte aan blijven.”

Weblogs vullen een plek die de massamedia negeren, zegt Nieborg. „Ze boren hun eigen publiek aan. En ze doen iets cruciaals wat tijdschriften niet doen: het allerlaatste modenieuws tonen. De mode verandert steeds sneller en alleen de blogs kunnen dat bijhouden.”

Bekijk op nrc.nl/media een fotoserie en klik door naar verschillende modeblogs.