Proef met asperges: goede herinnering is ook te manipuleren

Rotterdam. Als je aan mensen vertelt dat ze asperges heerlijk vonden, de eerste keer dat ze ze aten, zal de helft van hen dat geloven en eerder geneigd zijn asperges te kopen of ze te bestellen in een restaurant. Dat heeft een groep Amerikaanse onderzoekers aangetoond, onder wie de bekende geheugenpsycholoog Elizabeth Loftus. De psychologen schrijven erover in het meest recente nummer van Experimental Psychology. Het was al vaker aangetoond dat je mensen kunt wijsmaken dat ze iets vervelends hebben meegemaakt, dat ze bijvoorbeeld als kind zijn kwijtgeraakt in een winkelcentrum, en dat ze daar zelf uitgebreide `herinneringen` omheen fabuleren. Maar het is voor het eerst dat onderzoekers positieve onjuiste herinneringen bij mensen hebben `ingeplant`. De proefpersonen moesten vragen invullen over `voedselvoorkeur` met één item over de eerste ervaring met asperges. Een week later werd een deel verteld dat die ervaring bijzonder goed was. De psychologen hopen dat hun onderzoek te gebruiken is om mensen tot gezonder eten aan te zetten.