Nieuwe diensten steeds belangrijker voor KPN

Telecombedrijf KPN haalt zijn groei vooral uit nieuwe communicatiediensten. Mobiel is het sleutelwoord, in bellen, televisie kijken, surfen en e-mailen.

Meer dan een uitverkocht Philips Stadion in Eindhoven. Zoveel mensen, om precies te zijn 40.000, zegden het afgelopen kwartaal hun vastetelefoonaansluiting op bij KPN. Een goed teken, vindt het telecombedrijf dat. Een kwartaal eerder, van januari tot en met maart, bedroeg het aantal opzeggers nog 70.000. Dat is een (bijna) uitverkocht Bernabeu Stadion in Madrid.

„Het verlies van vaste lijnen vermindert”, aldus KPN gisteren tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. „Nieuwe diensten compenseren het verlies van vaste lijnen voor een steeds groter deel.”

KPN haalde in het tweede kwartaal een omzet van 3,66 miljard euro, 650 miljoen meer dan dezelfde periode in 2007, voornamelijk dankzij de overname van IT-bedrijf Getronics. De winst daalde van 400 miljoen naar 353 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2008. Analisten reageerden echter positief op de cijfers, onder meer omdat KPN de verwachtingen voor de rest van het jaar bijstelde van dalend naar stabiel. Mobiele telefonie in Nederland en Duitsland doet het goed.

De consumentendivisie, het grootste onderdeel van KPN, haalde in het tweede kwartaal van 2008 een omzet van ruim 1 miljard euro. Dat is 25 miljoen euro minder dan in 2007. Het resultaat voor belastingen, rente en afschrijvingen verbeterde wel, met 3,1 procent tot 202 miljoen euro.

Diensten die het verlies aan ‘vaste abonnees’ moeten compenseren zijn onder meer bellen via internet, televisie en mobiele data (e-mailen en surfen via laptops, Blackberry’s en andere draagbare apparaten). Deze diensten groeien „exponentieel”, aldus bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer gisteren. Daarmee is KPN naar eigen zeggen een van de eerste telecombedrijven in Europa die succesvol transformeren van traditioneel belbedrijf naar aanbieder van nieuwe communicatiediensten.

Telefoneren via internet (InternetPlusBellen) groeide tot bijna 1 miljoen klanten. Het aantal tv-abonnees (Digitenne) groeit hard, aldus KPN, tot 636.000 klanten. Het marktaandeel in digitale televisie is nu 20 procent. KPN tekende onlangs een overeenkomst met Videoland voor films op afroep. Ook geeft men het nieuwe voetbalkanaal Eredivisie Live door. KPN introduceerde in juni – als eerste in Europa – landelijk mobiele tv via de DVB-H-standaard. Het bedrijf zegt „verrast” te zijn door de grote vraag tot nu toe. In september komt er een tweede DVB-H-telefoon beschikbaar.

KPN’s consumentendivisie moet het klanten vooral simpeler maken, zei directeur Baptiest Coopmans gisteren. Hij halveerde het aantal merken tot vijf (en schrapte onder meer Planet Internet). Gebruiksaanwijzingen voor internetbellen en digitale tv moeten zo simpel worden als een IKEA-handleiding. Verder komt KPN dit najaar met één kastje dat geschikt is voor alle netwerken (adsl, glasvezel) en alle diensten (telefonie, breedband, tv). Klanten die een extra dienst willen, hoeven dan geen nieuw modem. Coopmans: „De goede resultaten in het tweede kwartaal tonen dat onze strategie van versimpeling klopt.”