Lagere winst voor uitzender USG

Uitzendconcern USG People, waar bijvoorbeeld uitzendbureaus Start en Creyf’s onder vallen, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een fors lagere winst gemaakt. De nettowinst bedroeg het afgelopen kwartaal 32 miljoen euro, ruim 18 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet groeide nog wel. USG had een omzet van ruim 1 miljard euro, dat is 9 procent hoger dan in 2007. De belangrijkste oorzaak van deze groei was echter het tussentijds overnemen van bedrijven door USG.

De dalende winst van het uitzendbureau is een concreet teken dat het economische tij slechter wordt. Uitzendbureaus zijn ‘vroegcyclische’ bedrijven, omdat uitzendkrachten bij economische tegenspoed als eerste weg moeten bij bedrijven. Financieel directeur Rob Zandbergen van USG zegt over de negatieve ontwikkeling dat „hopen en bidden weinig zin heeft. Wij houden rekening met moeilijker tijden en verwachten dit jaar een lagere omzetgroei.”

Vooral in het standaard uitzendwerk – waar Start bekend van is – merkt USG dat het aantal gewerkte uren van uitzendkrachten flink afneemt. In het specialistischer uitzendwerk, bijvoorbeeld voor het midden- en kleinbedrijf en voor financieel medewerkers, is nog wel een groei waarneembaar, aldus Zandbergen.