Hermes is een fraaie trofee

Hermes International is slechts de laatste luxegoederenproducent die de sombere voorspellingen van een inzinking in deze sector logenstraft. De omzet is in het tweede kwartaal met 12 procent gestegen, méér dan analisten hadden verwacht. Vorige week kwamen Burberry en Richemont met verrassend sterke cijfers. Nog prikkelender dan de huidige kracht van Hermes is echter de overnameallure van het Franse concern.

Dit superelitaire luxemerk wordt verhandeld op 33 maal de verwachte winst over 2008, twee maal de gemiddelde koers-winstverhouding voor luxegoederenproducenten. De reden? Beleggers staan erop het concern van 10 miljard euro als een overnamedoelwit te beschouwen. De eigenarenfamilies, die 73 procent van de aandelen in handen hebben, zeggen geen ‘onmiddellijke intentie’ te hebben tot verkoop over te gaan.

De markt zou het wel eens verkeerd kunnen zien. Maar uit de recente geschiedenis blijkt hoe hoge bedragen schijnbaar onverbreekbare bloedbanden toch kunnen laten knappen. Scheuren in de familie Busch, de oprichters van bierbrouwer Anheuser-Busch, droegen bij aan de bezegeling van de verkoop voor 52 miljard dollar van het concern aan het Belgische InBev. Chemiebedrijf Rohm and Haas viel toe aan Dow Chemical voor 15,4 miljard dollar, naar verluidt nadat de jongste generatie van de familie Haas het advies had gekregen om haar beleggingen te diversifiëren. In de luxegoederensector wist Permira Valentino in de wacht te slepen, na geruzie in de controlerende Marzotto-clan.

Bij Hermes zullen soortgelijke spanningen tussen de generaties waarschijnlijk de sleutel zijn voor het openbreken van het concern. Dat wordt nu gecontroleerd door drie families: Dumas, Puech en Guerrand. De 17 erfgenamen van de vijfde generatie maken momenteel plaats voor een minder grijpbare zesde generatie van 40 erfgenamen.

De schimmige vooruitzichten voor de bestedingen aan luxegoederen hebben een aantal voorgenomen private-equitytransacties in de koelkast doen belanden, waaronder een mogelijke verkoop van een belang in het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli. Toch blijven industriële kopers op de loer liggen. Het spijkergoedmerk Diesel heeft deze week voor een niet bekendgemaakt bedrag een meerderheid gekocht in Viktor & Rolf, het trendy Nederlandse modehuis.

Hermes is een grotere trofee. Het merk is zeer exclusief en zijn potentieel op de opkomende markten is nog onderontwikkeld. Sommige analisten voorspellen een biedingsstrijd, die het grimmige gevecht tussen de zwaargewichten LMVH en PPR om Gucci van tien jaar geleden zal doen verbleken.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com