Een ‘hoffelijke’ verzekering voor vrouwen

Vrouwen willen door garagehouders niet betuttelend of onbeschoft worden behandeld. De James Autoservice levert hun service op maat.

Vrouwen mogen zich tegenwoordig verheugen in een opmerkelijke belangstelling vanuit de autobranche. Sinds begin juni kunnen zij terecht bij onna-onna, een autoverzekeraar die zich speciaal op deze doelgroep richt. Maar autoverzekeraar onna-onna discrimineert niet. Dus mogen ook mannen hier hun autoverzekering, inclusief handtasdekking, afsluiten.

Toch hoopt Jorissa Neutelings, directeur en een van de initiatiefnemers van de vrouwenverzekeraar, dat de hardroze kleuren van de kersverse website niet al te veel mannen zullen aantrekken. Want uit onderzoek in allerlei landen blijkt dat jonge mannen de meeste ongelukken veroorzaken en de meeste schade claimen bij hun verzekering, terwijl vrouwen tussen de 24 en 40 de minste schadeclaims indienen.

Hoe meer mannen zich melden, hoe hoger de premies dus zullen uitvallen. Toch is de autoverzekering van onna-onna niet in alle gevallen goedkoper. Net als bij andere verzekeraars ligt de hoogte van de premie met name aan het schadeverleden van de klant en het type auto.

Maar onna-onna, dat opereert onder bedrijfsnaam NewDutch uit Zoeterwoude, biedt wel extra’s die in de tegenwoordige haasteconomie en het individualistische tijdperk zeer waardevol blijken: namelijk betrokkenheid en service. Vooral vrouwen blijken daar gevoelig voor. „De kernwaarde van onze verzekering is hoffelijkheid”, legt Neutelings uit. „Vrouwen willen attent benaderd worden en daarbij kijken ze niet op een euro meer of minder.”

De verzekering omvat een hele rits zaken die voornamelijk vrouwelijke klanten van onna-onna unaniem belangrijk bleken te vinden. Zo kent deze autoverzekering geen eigen risico, alle schades worden binnen vijf dagen vergoed. SOS-international verricht gratis assistentie bij pech, zoals het vervangen van een lekke band, sleutelen of wegslepen van de auto.

En wordt de handtas uit de auto gestolen terwijl de eigenaar in de auto zit of erbij in de buurt is, dan is die gedekt tot 750 euro, inclusief inhoud. Er is één telefoonnummer voor alles en verzekerden worden niet met een bandje afgescheept maar krijgen er dag en nacht iemand persoonlijk aan de telefoon. Een vrouw welteverstaan.

Neutelings: „Ik wil niet zeuren, maar de basishouding van vrouwen is vaak attenter en ze zijn van nature meer servicegericht en invoelend. Als je net een schade hebt gehad ben je niet in de beste stemming en dan wil je iemand aan de telefoon die je echt helpt. Zoals een goede vriendin. Niet betuttelend, wel duidelijk en eerlijk.”

Dat vrouwelijke automobilisten een andere benadering vereisen is inmiddels ook ontdekt door ‘The Always Be Mobile Company’ waaronder met name de Profile Tyre Centers vallen. Het bedrijf dat zich richt op auto-onderhoud ondervroeg ruim 1.000 vrouwen over hun wensen wat service betreft. Om die te realiseren is James Autoservice opgericht. Manager Harm Nieboer: „In de autobranche werd van oudsher weinig aandacht besteed aan de vrouwelijke doelgroep. Wij vinden dat niet meer van deze tijd.”

Uit dit onderzoek bleek dat vrouwen die een autobedrijf bezoeken behoefte hebben aan kleine dingen. Goede koffie en thee, niet van die automatendrab. Lifestylebladen en een draadloze internetverbinding. Een speelhoek voor kinderen en gescheiden dames- en herentoiletten. Ook het halen en brengen van de auto die een onderhoudsbeurt krijgt en transparante rekeningen over de reparaties zijn zaken die op prijs worden gesteld.

De zes franchisenemers die vanaf september dit jaar onder de naam James Autoservice gaan werken, zullen hun pand inrichten volgens deze voorgeschreven richtlijnen. En niet alleen de baliemedewerkers, maar ook de monteurs die binnen de formule van James Autoservice werken, gaan binnenkort op cursus om beter met vrouwen te leren communiceren.