De verre reiziger verdwijnt via Duitsland

Als het wekenlang blijft regenen, boeken mensen snel een reis naar een zonnige bestemming. Ondanks de hoge prijzen van vliegtickets. Maar ze mijden wel de vliegtaks.

Met vakantie gaan duur? Zeker, maar dat én het wisselvallige weer van de afgelopen weken belet Nederlanders niet deze zomer een zonnige bestemming op te zoeken. Dat blijkt uit cijfers die de Algemene Nederlandse Vereniging voor Reisondernemingen (ANVR) gisteren publiceerde.

Het aantal zomervakantieboekingen bij reisorganisaties die bij de ANVR zijn aangesloten – 213 in totaal – is gelijk aan `dat van vorig jaar. Meer dan de helft van de vakantiegangers (54 procent, 2,2 miljoen mensen) kiest daarbij voor het vliegtuig, 39 procent heeft een autovakantie geboekt. Het aantal toeristen dat binnen Europa blijft is „ver in de meerderheid”, aldus een woordvoerder van de ANVR, maar verre bestemmingen zijn meer in trek dan vorig jaar (17 procent dit jaar tegen 9 procent vorig jaar). Vooral de VS, het Caraïbisch gebied en Midden-Amerika zijn populair.

Morgen wordt de drukste dag op Schiphol ooit, met 175.000 passagiers. Het lijkt dus alsof de Nederlanders zich weinig aantrekken van de op 1 juli ingevoerde vliegtaks à 11,25 euro per passagier voor korte vluchten (tot 2.500 kilometer) en 45 euro voor de langere vluchten. Die redenering is echter wat te kort door de bocht, zegt de ANVR-woordvoerder. „Reisbureaus bieden toeristen de mogelijkheid via een buitenlandse luchthaven te vertrekken. Veel reizen, die wel in onze cijfers zitten, lopen dus via België of Duitsland. Maar het is niet bekend hoeveel.”

Schiphol verwacht in juli en augustus 50.000 passagiers minder te verwerken door de vliegtaks – op een jaartotaal van bijna 50 miljoen. De adjunct-directeur van reisorganisatie D-reizen, Steven van Nieuwenhuijzen, erkent dat veel reizigers uitwijken naar buitenlandse luchthavens. „Voor een gezin met twee kinderen bedraagt de vliegtaks alleen al 180 euro. Dat maakt het de moeite waard een stukje om te rijden en uit te wijken naar Düsseldorf of Brussel.” Volgens hem is er bovendien „uiteraard een verband” tussen slecht weer en het aantal boekingen naar verre bestemmingen. „Het is niet zo dat als het weer op dinsdag slecht is, mensen op woensdag massaal een vakantie boeken. Maar als het weer dagen, zelfs wekenlang, slecht blijft en mensen in Nederland niet in de vakantiestemming raken, zoeken ze alsnog een goedkope lastminute.”

Jan Veldhuis, werkzaam bij de Stichting Economisch Onderzoek, die vorig jaar in opdracht van het kabinet een onderzoek deed naar de gevolgen van de vliegtaks, denkt dat mensen Schiphol meer en meer gaan mijden. Maar minder op vakantie, ho maar. „Als het blijkt regenen, gaan mensen tóch nog iets boeken. Een groot deel van de reizigers verdwijnt via België of Duitsland naar verre oorden.”

De vliegtaks is wel te omzeilen, de stijgende brandstofprijzen zijn daarentegen volgens Veldhuis onvermijdelijk. „Reizigers hebben daar nu nog weinig last van omdat de vliegmaatschappijen aarzelen ze door te berekenen in de ticketprijzen. Maar in de toekomst ontkomen ze daar niet aan.”

De prijzen gaan stijgen. Dat staat vast. Volgens Van Nieuwenhuijzen van D-reizen is dat de reden dat veel mensen nú nog gaan, in plaats van in het najaar.

Zullen de stijgende prijzen Nederlanders op den duur dwingen thuis te blijven? Nee, zegt Veldhuis stellig. „Mensen zijn zo gewend geraakt aan vakanties. Die staan bovendien hoog op het verlanglijstje, dus in tijden van geldnood laten ze liever iets anders dan de vakantie schieten.”