TomTom vindt weer een weg omhoog

De winst van TomTom in het tweede kwartaal van 2008 is met 615 procent gestegen.

Maar is het herstel blijvend? Ja, voorspelt het bedrijf. De concurrentie zal afnemen.

Fabrikant van navigatieapparatuur TomTom heeft de nettowinst in het tweede kwartaal van 2008 met 615 procent zien stijgen ten opzichte van een kwartaal eerder door het afnemen van de concurrentie uit Azië. Door zijn productie in april tijdig te verhogen kon TomTom bovendien inspelen op de aanhoudend sterke consumentenvraag naar zijn producten. De nettowinst kwam uit op 52 miljoen euro ten opzichte van 7 miljoen een kwartaal eerder.

Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. Daarmee lijkt de dip van het eerste kwartaal achter de rug. De koers steeg gisteren met 9,2 procent tot 17,52 euro na een voorlopige dieptepunt begin juli van 14,60 euro.

Maar de nettowinst is nog wel 24 procent minder dan in dezelfde periode in 2007. Is het herstel blijvend?

Ja, zegt TomTom zelfverzekerd. De succesvolste Nederlandse start up van de afgelopen jaren heeft structureel minder last van goedkope concurrentie uit Azië. Het marktaandeel in West-Europa van Nytech, de moedermaatschappij van onder andere Mio en Navman, is gezakt van 14 procent in 2007 naar 9 procent in 2008. Consumenten raken steeds meer gewend aan navigatie in de auto. Hierdoor zien ze beter wat het kwaliteitsverschil is tussen B-merken en merken zoals TomTom of Garmin, zegt een woordvoerder.

TomTom is ook sterker aanwezig op de lucratieve Aziatische markt. Door snelgroeiende autoverkopen is met name de Chinese markt interessant. Door partners te zoeken die kaarten bieden met dezelfde kwaliteit als in West-Europa denkt TomTom in China snel voet aan de grond te krijgen.

Voor beleggers in de markt voor persoonlijke navigatie is TomTom inmiddels een veiliger belegging dan andere producenten van navigatieapparaten. Investeerders verwachten dat consumenten in het tweede helft van 2008 minder geld gaan besteden aan elektronica door de vertraging in de economie. Daardoor zijn zij hard op zoek naar fabrikanten die meer bieden dan alleen het kastje in de auto om hun rendement te garanderen.

Sinds begin dit jaar is TomTom zo’n speler met een ‘totaaloplossing’, door de overname van digitale kaartenmaker Tele Atlas voor bijna 3 miljard euro.

Bovendien heeft Tele Atlas vorige maand zijn langlopende overeenkomst om kaarten te leveren aan internetbedrijf Google met 5 jaar verlengd. Google legt op internet een ‘goudengidslaag’ over de kaartinformatie met advertenties van bedrijven. De advertenties leveren Google veel geld op. Van deze advertentie-inkomsten profiteert nu dus ook TomTom.

Ook op het gebied van verkeersinformatie biedt TomTom inmiddels meer diensten dan de concurrentie door actuele files direct op de navigatieapparatuur te melden.

Afgelopen voorjaar introduceerde TomTom samen met Vodafone HD-traffic in Nederland. Vodafone kan door het aantal mobieltjes op een snelweg te meten, berekenen hoe groot de filedruk is. De navigatieapparatuur berekent ook wat de beste alternatieve route is.

TomTom voorspelt een shake-out onder aanbieders van navigatieapparatuur. Zo heeft elektronicaconcern Sony recentelijk bekend gemaakt uit de markt voor persoonlijke navigatie te stappen. Alleen zogenaamde ‘best of breed’ leveranciers blijven volgens een woordvoerder van TomTom over.