Ook Citroën wint bij vraag naar klein

Autofabrikant PSA (Peugeot-Citroën) heeft in het eerste half jaar de winst met bijna 50 procent zien toenemen tot 733 miljoen euro. Veel nieuwe modellen en een rigoureus kostenbesparingsprogramma vormen volgens bestuursvoorzitter Christian Streiff de basis voor de opmerkelijke winstexplosie, waardoor de koers gisteren ruim 8 procent steeg naar 34,52 euro.

Maar er is op zijn minst nog een opmerkelijke trend aan de gang waardoor de winstcijfers van PSA gunstig worden beïnvloed. Dat is de opmars van de kleine, milieuvriendelijke en energiezuinige auto’s. Een segment waarin Peugeot en Citroën een prominente rol opeisen.

Dit aspect vertaalt zich ook naar de Nederlandse automarkt, die als geheel ten opzichte van 2007 in de eerste zes maanden van dit jaar met 1,8 procent is gegroeid. Een stijging die vooral tot stand is gekomen door de grote vraag naar kleine auto’s in het zogeheten A-segment als de Ford Ka, Citroën C1 en de Smart fortwo. Het marktaandeel van deze kleine auto’s op de Nederlandse markt is in de eerste zes maanden van dit jaar met 15,2 procent gegroeid. Kleine, goedkope auto’s zijn steeds meer in trek en de redenen daarvoor zijn niet moeilijk te raden: extreem hoge brandstofprijzen, het geringe vertrouwen in de economie, de belasting op CO2 en vervuilende diesels en de speciale belastingregels voor bijtelling voor extreem zuinige auto’s .

Fabrikanten (SsangYong) die niet tijdig op de ‘groene’ trend hebben ingehaakt zijn ver teruggevallen in verkoopcijfers. Het is geen toeval dat veel fabrikanten die hun marktaandeel zagen dalen moeite hebben om geloofwaardige groene producten op de markt te zetten. Alfa Romeo en Chrysler beschikken over relatief weinig auto’s die beschikken over een groen milieulabel, een criterium dat door werkgevers tegenwoordig steeds vaker wordt gehanteerd om hun werknemers in een auto van de zaak te laten rijden.

Maar ook autofabrikanten in het duurdere segment van de markt, zoals BMW, profiteren sterk van hun inspanningen voor het milieu. Het merk beschikt in Nederland met zijn uitgebreide modellenpakket, waaronder de Mini, over de meeste groene labels.

De Peugeot 207 is de populairste auto van Nederland. De Franse fabrikant zit Volkswagen dicht op de hielen. Maar VW wacht met smart op de introductie in september van de nieuw Golf, die aan zijn zesde editie begint en een van de best verkochte auto’s aller tijden is.

Rectificatie / Gerectificeerd

correcties en aanvullingen

Autoverkoop

In de tabel bij het artikel Ook Citroën wint bij vraag naar klein (23 juli, pagina 13) zijn de kopjes met de jaartallen verwisseld. Waar 2008 of ’08 staat moet 2007 en ’07 staan en omgekeerd. De volgorde van de merken is die van verkochte aantallen in 2008.