Nieuw: pretpark voor voetbalfans

De laatste handtekeningen voor het themapark De Voetbal Experience zijn maandag gezet. Een voetbalthemapark waar voetbal beleefd kan worden, maar ook voetbalexposities te zien zullen zijn. „Onze handtekeningen en die van Stichting Voetbal Totaal waren de definitieve bevestiging dat alles akkoord is”, zegt oud-sportjournalist Matty Verkamman, een van de initiatiefnemers van het park. „We zijn buitengewoon blij dat de kogel door de kerk is. Nu kan de eerste paal de grond in.” In december 2009 opent het themapark in Middelburg aan de A58 zijn deuren.

Verkamman en de andere initiatiefnemers – Hugo Borst, Johan Derksen en Jaap de Groot – zijn sinds het zetten van de handtekeningen de officiële ambassadeurs van het park. „Wij richten ons vooral op het museale gedeelte. We proberen zoveel mogelijk voetbalspullen te verzamelen. Dat lukt aardig met onze connecties.”

Stichting Voetbal Totaal voert het idee van de initiatiefnemers verder uit. „In eerste instantie was het de bedoeling dat er alleen een voetbalmuseum zou komen”, legt Jos Kouwer, directeur van de stichting uit. „Maar met alleen een museum kan je het moderne publiek niet meer boeien. Daarom hebben we gekozen voor een totale voetbalbeleving.”

Alle elementen van het voetbal kunnen worden ervaren in het park. „Het publiek kan alle facetten van het voetbal zien, horen en ruiken”, zegt Kouwer. Zo is er bijvoorbeeld een spelerstunnel. „Als je daar doorheen loopt, ruik je het gras en de massageolie, je hoort supporters uit hun dak gaan en je ziet wat de echte voetballers zien als ze door de tunnel lopen.” Ook kunnen er vrije trappen genomen worden. „Bijvoorbeeld op de manier zoals Pierre van Hooijdonk dat deed of Frank de Boer”, legt Verkamman enthousiast uit. „Je resultaten zijn meteen digitaal terug te zien.”

Eigenlijk zou De Voetbal Experience in de paasvakantie van 2007 al opengaan. „We hebben echter te maken gehad met veel vertragingen”, zegt Verkamman. „Dat komt doordat het idee steeds grootschaliger werd en er meer geld in moest worden gestoken. Als het om veel geld gaat, loop je altijd tegen vertragingen op. ”

Hoewel het park geheel op voetbal is gericht, moet het ook aantrekkelijk worden voor niet-voetballiefhebbers. „Het park is zo interessant, dat het aantrekkelijk is voor iedereen”, aldus Kouwer.

Het themapark zal het hele jaar geopend zijn en er worden op jaarbasis zo’n 200.000 bezoekers verwacht. „Ons park is een uniek initiatief er we verwachten dan ook veel bezoekers”, zegt Kouwer. „De Voetbal Experience moet een nieuwe boost geven aan de recreatie in Zeeland. Vooral met slecht weer verwachten we dat het park volstroomt met toeristen.”

Kijk voor meer informatie op stichtingvoetbaltotaal.nl