KPN groeit vooral in nieuwe diensten

De reorganisatie die telecomconcern KPN eerder dit jaar aankondigde, kost het bedrijf 207 miljoen euro. KPN schrijft de kosten van die bezuiniging in één keer af. De reorganisatie gaat ten koste van circa 4.500 banen en loop tot en met 2010. Dat maakte het telecombedrijf vanochtend bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

KPN betaalt de reorganisatie onder meer uit een meevaller uit de pensioenkosten. Door een wijziging in de cao worden de pensioenen niet meer geïndexeerd op salarisverhoging maar op inflatie. Dat heeft KPN 199 miljoen euro opgeleverd.

KPN kende volgens bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer „een sterk kwartaal”. Het bedrijf groeide met name in mobiele telefonie in Duitsland (E-Plus) en België (Base). In Nederland compenseren nieuwe diensten het verlies van vaste lijnen voor een steeds groter deel, aldus KPN. „De groei in internetbellen, televisie en mobiele data is explosief”, aldus Scheepbouwer vanochtend. Bijna 1 miljoen mensen bellen inmiddels via internet (InternetPlusBellen) en 600.000 mensen kijken tv via KPN (met name Digitenne). Mobiele data betreft internettoegang via laptops, Blackberry’s en andere draagbare apparaten. „Bovendien slagen we erin steeds meer klanten in traditionele diensten vast te houden”, aldus Scheepbouwer.

Het telecombedrijf kondigde in februari het programma ‘Terug naar Groei’ aan. Het belangrijkste doel van de operatie is groei van omzet en winst. KPN haalde in het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 3,66 miljard euro, 650 miljoen euro meer dan in het tweede kwartaal van 2007. De groei komt voornamelijk door het recentelijk overgenomen automatiseringsbedrijf Getronics. KPN is bezig met de verkoop van een aantal afdelingen van Getronics. Het deed de divisie in Noord-Amerika over aan IT-bedrijf CompuCom.

Het resultaat voor rente, belastingen en afschrijvingen bleef stabiel op circa 1,27 miljard euro. De winst daalde van 400 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2007 naar 353 miljoen euro in het tweede kwartaal van dit jaar. Het resultaat in 2007 was inclusief een winst van 55 miljoen euro op de verkoop van gebouwen.

Op de consumentenmarkt heeft KPN de afgelopen maanden een aantal merken geschrapt, waaronder Planet Internet. KPN komt dit najaar met één kastje (modem) dat geschikt is voor alle netwerken (adsl, glasvezel) en alle diensten (internettelefonie, breedband, tv).