Schuiven met blokjes

Super Collapse 3 (PSP)

In Super Collapse 3 voor de draagbare PSP schuiven talloze blokjes het beeld in. Groepjes van drie of meer gelijkgekleurde blokjes moeten weggeklikt worden voordat het scherm volstroomt. Collapse, de populaire internetgame uit 1999, werkte volgens precies hetzelfde spelmechanisme, en slaagde erin om de speler uren van belangrijker zaken af te houden. Maar als er zo weinig veranderd is, waarom dan al die vervolgen?

Het verschil zit hem in de spelvarianten. Daar loopt dit deel van over. Helaas zijn ze niet allemaal even geslaagd. ‘Slider’, waarin rijen blokjes onafhankelijk van elkaar rondschuiven, kan bijvoorbeeld gewonnen worden door de cursor willekeurig te bewegen en snel op de actieknop te drukken. Suf. ‘Strategy’ maakt veel goed. Hier komt er voor iedere klik een rij blokjes bij. De speler krijgt alle tijd om de volgende zet te bekokstoven, en dat moet ook wel, want als hij niet vooruitdenkt, is hij er geweest.

Niels ’t hooft