Jacht op filmpjes, foto’s en weblogs

Investeerders hebben weer belangstelling voor de inhoud van grote weblogsites.

Bedrijven en verenigingen gebruiken die om klanten of leden te binden.

Content is weer geld waard. Zowel inhoud van internetgebruikers als van professionele mediamakers staat in de belangstelling van geldschieters. Dat blijkt uit een onderzoek van KPMG. De komende jaren zal er veel worden geïnvesteerd in bedrijven die digitale content maken of die gebruikers de mogelijkheid bieden om hun filmpjes, foto’s en weblogs te publiceren.

Amazon-oprichter Jeff Bezos en durfinvesteerder Spark Capital staken onlangs een paar miljoen euro in de microblogdienst Twitter. Op deze dienst verkeren veel digitale pioniers die elkaar van hun bezigheden op de hoogte houden met korte tekstberichtjes.

Ook uitgevers hebben belangstelling voor content. Guardian News & Media, uitgever van de Britse kranten The Guardian en The Observer, betaalde onlangs 17,5 miljoen euro voor de weblogsite PaidContent.org. Deze Amerikaanse site, die ook een Britse en Indiase tak heeft, staat bekend om zijn hoogwaardige artikelen over technologie en internet die worden geschreven door betaalde redacteuren.

„PaidContent past goed in de digitale groeistrategie van Guardian News & Media”, zegt een directielid van de uitgever in een interview. „Eenderde van de lezers van de website van The Guardian en The Observer bevindt zich in de Verenigde Staten. Een Amerikaanse contentpartner kan deze markt beter bedienen dan een groep redacteuren in Londen.”

In Nederland bestaat ook belangstelling voor grote weblogsites. Marketingfacts, een weblog met 100.000 bezoekers per maand dat wordt gevuld door ongeveer 140 professionals uit de internet- en marketingbranche, wordt misschien aan het eind van het jaar overgenomen door Lenthe Publishers, uitgever van onder meer Marketing Tribune. Ilse Media heeft al een belang van 25 procent in het weblogcollectief.

Contentsites bieden ook amateurs een kans om geld te verdienen. Onlangs sloot Getty Images een overeenkomst met Flickr, de grootste fotocommunity ter wereld. Wie een mooie foto op Flickr plaatst, kan een licentiecontract met Getty Images sluiten. Het stockfotobedrijf wil een aparte galerie openen met Flickr-foto’s. Afnemers kunnen de foto’s die ze willen gebruiken direct afrekenen.

Investeren in content kan een organisatie veel opleveren. De webcamsite ‘Beleef de lente’ van de Vogelbescherming trok dit jaar 2,3 miljoen bezoekers en heeft gezorgd voor meer leden en een grotere betrokkenheid bij de bescherming van vogels.

„De site levert unieke beelden van parende en broedende vogels. Webcams vormen een belangrijk nieuw communicatiemiddel voor de Vogelbescherming”, vertelt hoofd communicatie Kees de Pater. „Beleef de lente is een vorm van ‘citizen science’ die de betrokkenheid bij de natuur vergroot. Mensen volgen de cams 24 uur per dag en doen verslag van alle interessante gebeurtenissen. We zien het aantal leden en donaties toenemen. Ook andere delen van de site van de Vogelbescherming worden beter bezocht.”

Ook banken gebruiken content om klanten te binden. De Rabobank lanceerde vorig jaar Sport TV, een online televisiekanaal. „Ik denk niet dat dat alleen een marketingtruc is, maar er is echt goed gekeken naar welke content mensen boeit”, zegt Karianne Vermaas van het bedrijf WAU (What About Users), dat onderzoek doet naar nieuwe media en technologie. De Rabobank is ook betrokken bij Community TV in Nuenen, waar inhoudelijke bijdragen van internetters (de zogenoemde user generated content) centraal staat. Vermaas: „Ik denk dat dat een goede manier is om het klantcontact te versterken en persoonlijker te maken.”

Content kan zijn waarde blijven behouden als het goed vindbaar is. Wil Janssen van het Telematica Instituut deed samen met de Nederlandse Publieke Omroep en uitgeverij Wegener onderzoek naar de manier waarop gebruikers foto’s, filmpjes en artikelen kunnen voorzien van metadata (tags of trefwoorden genoemd) waardoor de vindbaarheid wordt vergroot. De pilotgroep werd gevormd door leden van de actieve online Boer zoekt Vrouw-community die is ontstaan door het tv-programma van de KRO. Janssen: „Als je bent geïnteresseerd in boer Frans bieden regionale media interessante informatie. Een probleem is dat je met drie verschillende benamingen te maken hebt.” In het programma heet hij boer Frans, de regionale media gebruiken zijn volledige naam Frans Zanderink en de agrariër spreekt over zichzelf als ‘poepboer’. „Dat kun je oplossen door de juiste metadata toe te kennen aan content”, legt Janssen uit. „Nog niet veel mensen taggen, maar als ze er iets bij winnen, zoals betere vindbaarheid of leuke aanbevelingen, zijn ze wel bereid om tags toe te kennen.” Of zoals een van de deelnemers aan het onderzoek het uitdrukte: „Toen wij voor het eerst een computer kregen om koeien te registreren, moest ik tien dingen invoeren en kreeg ik één ding terug. Ik heb gezegd: dat moet toch andersom kunnen: ik moet één ding invoeren en er tien dingen voor terugkrijgen.”

Meer informatie: www.beleefdelente.nl, www.telin.nl