Internet Weblog van de dag

Grote weerstand tegen telefonisch werven. Op zijn weblog Geld over belastingen, financiële planning en filantropie schrijft Aertjan Grotenhuis dat Nederlanders niet willen dat een telefonische verkoper hen thuis belt.

Maar liefst 91 procent van de mensen moet er niets van hebben dat een bedrijf hen stoort; slechts 1 procent doe je er een plezier mee. Alleen donateurs aan goede doelen kunnen er soms mee leven als ze tijdens de maaltijd indringend worden herinnerd aan de honger in de wereld.

Overigens uitsluitend bij activiteiten die men al eerder steunde. Zelfs dan is een wervend telefoongesprek bij de helft van de donateurs niet welkom. Dat blijkt uit het laatste rapport van het Nederlands Donateurspanel.

Men kan ongewenste telefoontjes weren met het infofilter. Een ruime meerderheid van de mensen (56 procent) weet dat niet. In de stichting Infofilter werken onder meer de meeste direct marketingbureaus samen.

U kunt over de achtergronden lezen in een brochure. Helaas zijn er nog flink wat telefonische verkopers die zich niets van het filter aantrekken, zo leert het onderzoek.

Het liefst worden de Nederlanders rechtstreeks door een collectant benaderd; op straat of aan de deur. Ook (elektronische) post roept niet zo veel weerstand op.”

Lees meer over financiële zaken op nrc.nl/geld