Fusie Postbank en Deutsche niet zeker

Een meerderheidsbelang in de Duitse Postbank is te koop, maar wellicht is er geen koper.

Op het eerste gezicht lijkt de spaarbank een aantrekkelijke aanwinst. Met een marktwaarde van 8,4 miljard euro, 15 miljoen klanten en 850 districtskantoren is zij een van ’s werelds grootste spaarbanken. Deutsche Bundespost wil zijn belang van 50 procent plus één aandeel verkopen. In de zwaar verkalkte Duitse banksector doen dergelijke mogelijkheden zich slechts eenmaal per generatie voor.

Maar graaf eens een beetje dieper. In de eerste plaats is daar de prijs. Zelfs na 22 procent van hun waarde te hebben ingeleverd, worden de aandelen nog steeds verhandeld op tienmaal de verwachte winst over 2008. De veronderstelde gegadigden kennen daarentegen lagere koers-winstverhoudingen – die van Deutsche Bank staat op 6, die van ING op 4,6 en die van Santander op 8,5.

Dan zijn er nog de uitdagingen van de kostenbesparingen en de synergieën, die normaal gesproken een grote rol spelen bij het laten slagen van bankfusies. Eenderde van het personeel van Postbank bestaat uit ambtenaren, die feitelijk niet ontslagen kunnen worden. Verdi, de vakbond die de werknemers van Postbank vertegenwoordigt, verzet zich tegen iedere verkoop. Een overeenkomst met de vakbond zal waarschijnlijk duur uitvallen.

Postbank kent daarnaast een aantal eigenaardigheden die voortvloeien uit de nauwe relaties met het moederconcern. Dochter DHL van Deutsche Bundespost gebruikt een aantal districtskantoren van Postbank als distributiecentra. Een nieuwe eigenaar zou wel eens niet zo blij kunnen zijn met een dergelijk gebruik van het vastgoed. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de noodzaak dat iedere koper de beste voorwaarden in de wacht sleept voor de distributie van verzekeringsproducten en de traditionele Duitse energiecontracten, die worden ingezet als bijdrage aan het gladstrijken van de nutsrekeningen.

Tel dat allemaal bij elkaar op, en de synergievoordelen zouden wel eens niet meer dan 3 procent van de gezamenlijke kosten kunnen uitmaken bij een fusie met Deutsche Bank, aldus een analyse van Lehman Brothers. Voor een buitenlandse koper zijn de voordelen zelfs nog kleiner. Deze rekensom hoeft Deutsche niet af te schrikken. De bank is niet als winnaar uit de bus gekomen bij de veiling van de Duitse dochter van Citigroup, en wil niet achterblijven als een voorgenomen fusie tussen Dresdner en Commerzbank levensvatbaar blijkt. Maar anderen zouden wel eens meer aarzeling kunnen tonen.

En dan is er nog iets. Het management van Postbank, dat een grote vinger in de pap heeft bij iedere overeenkomst, heeft gewaarschuwd dat een verkoop zou kunnen worden uitgesteld of zelfs helemaal niet hoeft plaats te vinden. Een overeenkomst is dus nog geen uitgemaakte zaak.

Michael Prest