Peking opent nieuwe metrolijnen voor Spelen

sub.jpgVan 20 juli tot en met 20 september is het rustig op straat in Peking want de helft van het wagenpark staat stil langs de weg of in de parkeergarage. Vanaf afgelopen zaterdag mogen bij toerbeurt alleen de oneven en even nummers de weg op. Het openbaar vervoer krijgt als gevolg van deze maatregel naar schatting vier miljoen meer passagier te verwerken.

Op zaterdag zijn daarom de nieuwe metrolijnen 8 en 10 geopend. Lijn 10 loopt van het noordoosten naar het zuidoosten van de stad en staat via lijn 8 in verbinding met alle belangrijke Olympische venues. Tijdens de Spelen is lijn 8 alleen voor reizigers met een Olympische accreditatie.

,,We vinden het natuurlijk niet leuk dat we de auto moeten laten staan, maar we steunen de overheid en de Olympische Spelen. Het werd tijd dat de metro werd uitgebreid want door de files is bovengronds reizen natuurlijk onbegonnen werk,” zegt meneer Wang Yixing, een kantoorbediende van middelbare leeftijd.

china_metro_dixia.jpg,,Om eerlijk te zijn ben ik voor de maatregel. Ik heb al jarenlang een auto en de lol begint er wel een beetje af te raken. Ik heb een Jetta 20. Het is een dure aangelegenheid: benzine, parkeergeld, onderhoud, tolweg en verzekering. Het kost me in totaal wel 2.000 euro per jaar. Ik wil best mijn auto laten staan maar dan moet de overheid maar eerst zorgen dat het openbaar vervoer goed werkt. Met de metro kun je niet overal komen en de wachttijden voor de overvolle bussen zijn vreselijk lang,” zegt Wang.

Wang’s vriend Zhou Li is chemicus en werkt in het centrum van de stad. Omdat hij buiten de vierde ringweg woont, waren zijn reistijden met de bus extreem lang. Nu is hij slaaf van zijn auto maar is hij net zoveel reistijd kwijt omdat hij elke dag hopeloos in de file staat. ,,Ik vind het niet eerlijk om de burger de schuld te geven. Tijdens een China-Afrika top in 2006 werd de helft van de overheidsauto’s van de weg gehaald. En dat luchtte erg op,” zegt Zhou.

china_metro_dixia2.jpgWang Yixing voegt eraan toe dat ook de slechte stadsplanning debet is aan het verkeersprobleem. ,,De maatregelen die nu worden getroffen zijn tamelijk oppervlakkig. Het probleem ligt heel wat gecompliceerder. We moeten de infrastructuur verbeteren, om te beginnen met de trein en busverbindingen.”

Peking heeft een bevolking van 10 miljoen . Er rijden 20.000 bussen en na de opening van lijn 10 en 8 bedraagt de lengte van het metro-netwerk 300 kilometer. Ter vergelijking: in 1996 tijdens de Spelen van Atlanta konden twee miljoen mensen gebruik maken van metrolijnen met een gezamenlijk lengte van tachtig kilometer.