Metro ziet winst en omzet fors afnemen

Net als andere dagbladuitgevers heeft ook Metro International de afgelopen maanden last gehad van een teleurstellende advertentiemarkt. De uitgever van gratis dagbladen in onder meer Nederland zag zijn operationele winst in het afgelopen kwartaal met 82 procent dalen tot 633.000 euro. Na aftrek van rente en belastingen komt het verlies in het tweede kwartaal van 2008 uit op 1,96 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar boekte Metro nog een nettowinst van 987.000 euro. De kwartaalomzet daalde met 7 miljoen euro naar 82 miljoen euro.

De omzet in het eerste half jaar van 2008 nam ook af, met 12 miljoen naar 155 miljoen euro. In de eerste zes maanden van dit jaar leed Metro International een verlies van 8,3 miljoen euro. Dat is iets beter dan in het eerste half jaar van 2007 (-9,8 miljoen euro).

Met name de gratis dagbladen in Zuid-Europa (Spanje, Portugal) en de Verenigde Staten stelden teleur. In Nederland, Zweden, Hongkong en Latijns-Amerika deed Metro het „erg goed” met winstmarges van meer dan 10 procent.

De omzet in Nederland in het tweede kwartaal was iets minder dan in de vergelijkbare periode in 2007, onder meer door investeringen in de oplage. Metro distribueert in Nederland dagelijks meer dan een half miljoen kranten.

„De omstandigheden op de advertentiemarkt in Europa en de Verenigde Staten zijn somber”, aldus Per Mikael Jensen, bestuursvoorzitter van Metro International.

Dagbladen in Amerika, Groot-Brittannië en Zuid-Europa zijn zwaar getroffen. In Zuid-Amerika, Azië en Rusland daarentegen zijn de vooruitzichten veel beter.

Metro International publiceert gratis kranten in meer dan 150 grote steden in 21 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië (Hongkong, China).

De uitgever bereikt naar eigen zeggen dagelijks meer dan 20 miljoen lezers.