‘De floppy bevalt mij, als vorm’

Aan de kunstacademies studeren ook dit jaar weer honderden studenten af. Vandaag in deel 5 van een serie: Mark van den Heuvel van de AKV/ St. Joost in Den Bosch.

Goed, het is niet de leesbaarste letter, maar wel een originele. En een erg vreemde.

Mark van den Heuvels ruimte op de examenexpositie van de AKV/St. Joost in Den Bosch lijkt wel een stand op een zakenbeurs. Aan de wand hangt een ingelijste tekst: „Een digitale afbeelding van een floppy diskette met de exacte grootte van 1,2 Mb kan precies opgeslagen worden op een floppy diskette met een opslagcapaciteit van 1,2 Mb.”

In twee lijstje links daarvan zitten zo’n diskette van 1,2 Mb en een afgedrukte scan daarvan. Verder hangen er drie fotootjes van konijnen. Aan de wand er tegenover staat met grote letters „Floppy Analog Font Package”. Het woord floppy gemaakt van in vieren geknipte floppy’s.

Het is een beursstand, maar wel een rare.

„De floppy diskette bevalt me als vorm en concept”, zegt grafisch vormgever Mark van den Heuvel (26). „Het was een van de eerste opslagmedia voor computers, maar door de snelle ontwikkelingen zijn ze nu superwaardeloos: alleen nog maar object. Daar wilde ik een nieuwe informatielaag aan toevoegen en zo de floppy dus weer waarde geven.”

Tijdens dat onderzoek tekende, boog en fotografeerde hij floppy’s en gooide ze uit het raam. „Toen ik hem doorsneed, zag ik vierkanten en kwartcirkels. Daar kan je het hele alfabet mee maken!” De x werd twee halve floppy’s met de rug naar elkaar toe. De p een halve floppy en drie stukken hoesje.

Digitale letters stellen niets meer voor, vindt Van den Heuvel. Iedere computer en printer tovert ze op scherm en papier alsof het niets is. Vroeger had je typemachines met tastbare, analoge, letterstempeltjes, en drukkers hadden duizenden loden letters in voorraad. Wie tegenwoordig een nieuwe letter koopt, haalt die digitaal van een website of cd-schijfje. Dat verlies aan tastbaarheid staat Van den Heuvel tegen. „Mijn Floppy font is wel tastbaar: het glanzende van de plastic diskette en het matte zwart van het hoesje.”

Als grafisch vormgever houdt hij van „zelf opgelegde systemen”, iets zo ver doorzetten dat alles er mee te maken heeft. „Vandaar de installatie en performance waarbij ik strak in het pak het werk verkoop. Zo’n nabootsing boeit me.”

Wie een pakketje met het Floppy font koopt, krijgt een dvd-mapje met een gepixeld konijntje. „Ik ontdekte op google dat in Amerika bijna alle konijnen Floppy heten”, verklaart Van den Heuvel. In het pakket zitten een dvd, diskette en gebruiksaanwijzing. Op de dvd staan foto’s van de installatie en de letters. Je krijgt niet echt een letter waarmee je op de computer kunt typen. Wel plaatjes van de letters, waar je zelf met Photoshop of een fontprogramma een font van moet maken. „Zodat je tastbaar mee bezig bent.”

Van den Heuvel gaat zich vestigen als zelfstandig grafisch ontwerper. „Ik wil graag samenwerken met fotografen en kunstenaars; boekjes maken en nadenken over beeld en ruimtelijke dingen. Iets tussen grafische vormgeving en autonome beeldende kunst in.”

Inl.: vandenheuvelmark@gmail.com. Eerdere afleveringen op nrc.nl/kunst