Campagne Fortis om onrust te beteugelen

Fortis is een campagne begonnen om aandeelhouders en klanten gerust te stellen over de toekomst van het bedrijf. De Belgisch-Nederlandse bank en verzekeraar heeft een website geopend waar vragen gesteld kunnen worden over de situatie rond het concern. Dit maakte Fortis afgelopen zaterdag bekend via paginagrote advertenties in de dagbladen, waaronder deze krant.

Fortis heeft grote problemen. Het bedrijf moest vorige maand bekendmaken dat het nog eens 8,3 miljard euro nodig heeft omdat de kredietcrisis en de dure overname van een deel van ABN Amro een veel te grote belasting is gebleken.

De woede die vervolgens onder aandeelhouders losbrak, kostte topman Jean-Paul Votron zijn baan. Votron had eerder nog gesteld dat Fortis geen extra contanten nodig zou hebben en dat het beleid ten aanzien van het dividend niet zou veranderen. Om de 8,3 miljard euro op te halen is echter ook voorzien in het schrappen van het interim-dividend.

Het aandeel Fortis bereikte vorige week even een historisch dieptepunt van minder dan 8 euro. Vanmorgen kostte het aandeel op de Amsterdamse effectenbeurs 9,69 euro, een verlies van 1,1 procent.

De interim-topman van Fortis – de Belg Herman Verwilst – zegt in de advertentie van zaterdag dat hij hoopt het vertrouwen van klanten en beleggers terug te winnen. Verwilst schrijft dit in de vorm van een brief waarin wordt gesteld dat Fortis snel en duidelijk antwoord hoopt te geven op de vragen die er spelen.

Op de website staat al een aantal voorbedachte vragen over ABN Amro en het dividendbeleid van Fortis.

Meer over de situatie rond Fortis op nrc.nl/fortis