Spoorglossy Rails verdwijnt in huidige eigenzinnige vorm

Rotterdam. Het reizigerstijdschrift Rails van de Nederlandse Spoorwegen zal in de huidige vorm verdwijnen. Eind deze maand verschijnt de laatste uitgave die volledig in het teken staat van de Olympische Spelen. Deze editie zal in honderdduizendvoud voor het eerst in 57 jaar niet in de trein, maar via de kiosken, op 120 stations, gratis worden verspreid.

Rails, het oudste relatiemagazine van Nederland, was vanaf de jaren negentig een speelplaats voor jonge fotografen en vormgevers. Het verscheen voor het eerst in 1955 onder de titel Tussen de Rails. ”Eigenlijk werd het min of meer per ongeluk een hip blad voor de avant garde”, zegt Bonita van Lier, bladmanager NS. ”Dat is mooi, maar daardoor bediende het ook een te kleine doelgroep.”

Sylvia Meijer, adjunct-hoofdredacteur van Rails, vindt het jammer dat NS stopt met de huidige spoorglossy. Rails wordt gemaakt door uitgeverij Readershouse Brand Media. Het tegendraadse magazine diende onder meer als platform voor jonge schrijvers. NS wil de merknaam Rails behouden en buigt zich over een nieuwe formule. Het is nog onbekend wanneer de nieuwe Rails verschijnt.