Cora van Mora in andere handen

Snackmerk Mora, jarenlang aangeprezen door Cora, krijgt waarschijnlijk een nieuwe eigenaar. De Britse investeringsmaatschappij Lion Capital voert vergevorderde gesprekken over een overname van Mora’s moederonderneming Ad van Geloven.

Lion Capital is een bekende partij in Nederland. De Britse investeerder kocht vorig jaar al warenhuisketen HEMA. De investeringsmaatschappij heeft ook (meerderheids)belangen in merken als frisdrank Orangina, ontbijtmerk Weetabix, chipsmerk Kettle en restaurantketen Wagamama.

De huidige eigenaar van Ad van Geloven is investeringsmaatschappij Egeria, die de snackfabrikant wil verkopen. Beide partijen wilden vandaag niet bekendmaken over welke overnamesom zij praten.

„Consumenten zoeken eenvoudig te bereiden maaltijdcomponenten en snacks zonder concessies te doen aan kwaliteit. Ad van Geloven en Mora hebben in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd als leverancier van de hoogste kwaliteit diepvriessnacks”, zo verklaarde Lion Capital zijn belangstelling.

Bij Ad van Geloven werken meer dan 900 werknemers in vijf fabrieken in Nederland en België. De onderneming behaalde in 2007 een omzet van meer dan 170 miljoen euro. Mora is het belangrijkste diepvriessnackmerk in de Benelux, aldus de partijen.

Mora was eerst een van de bekende merken van Unilever. Het voedingsmiddelenconcern verkocht Mora in 2006 aan Ad van Geloven voor een onbekend bedrag. Mora had toen een omzet van 100 miljoen euro. (ANP)