NS wil minder eigenzinnige treinglossy Rails

Het reizigerstijdschrift Rails van de Nederlandse Spoorwegen zal in de huidige vorm verdwijnen. Eind deze maand verschijnt de laatste uitgave, een themanummer over de Olympische Spelen. Deze editie zal in honderdduizendvoud voor het eerst in 57 jaar niet in de trein, maar via de de kiosken, op 120 stations, gratis worden verspreid.

Rails, het oudste relatiemagazine van Nederland, was vanaf de jaren negentig een speelplaats voor jonge fotografen en vormgevers. Het verscheen voor het eerst in 1955 onder de titel Tussen de Rails. „Eigenlijk werd het min of meer per ongeluk een hip blad voor de avant-garde”, zegt Bonita van Lier, bladmanager NS. „Dat is mooi, maar daardoor bediende het ook een te kleine doelgroep.”

Sylvia Meijer, adjunct-hoofdredacteur van Rails, vindt het jammer dat NS stopt met de huidige spoorglossy. Rails wordt gemaakt door uitgeverij Readershouse Brand Media. Het tegendraadse magazine diende als platform voor jonge schrijvers. Ronald Giphart was in de jaren negentig enkele maanden hoofdredacteur.

„We hadden een grote vrijheid om een eigenzinnig blad te maken”, zegt Meijer. „Alle artikelen verwezen wel naar evenementen, tentoonstellingen of steden waar mensen naartoe konden reizen. In die zin was het gekoppeld aan de trein. Ik ben bang dat NS er nu een echt pr-blad van wil maken.”

Uit lezersonderzoek bleek volgens Van Lier dat een brede lezersgroep zich niet herkent in de huidige Rails. „Ouderen vinden het bijvoorbeeld vervelend dat in de modereportages de kleding nauwelijks in beeld komt. Als we door te veel artisticiteit een grote groep reizigers van ons vervreemden dan slaan we de plank mis”, zegt de bladmanager. Het nieuwe tijdschrift moet „een prettig magazine worden waarin iedereen zich herkent. Iets in de trant van Holland Herald ”. Dat is het relatiemagazine van de KLM. NS wil de merknaam Rails behouden en denkt na over een nieuwe formule. Binnenkort presenteren verschillende uitgeverijen een nulnummer. Het is onbekend wanneer de nieuwe Rails verschijnt.