Google weet nu ook wat Obama zei

Tik in guns, klik op Obama en bekijk wat hij zei over wapens. Google zet spraak om in tekst en verbetert zo zoeken op internet.

Is Barack Obama voor vuurwapens? Wat vindt John McCain van de NAVO? En werd Nederland ooit genoemd in de verkiezingscampagne? Sinds maandag kunnen gebruikers van YouTube de antwoorden horen van de kandidaten zelf. Google, eigenaar van YouTube, heeft video’s met speeches en campagnenieuws doorzoekbaar gemaakt. Wie guns intikt en ‘Obama’ aanvinkt krijgt een aantal video’s met (daarin gemarkeerde) uitspraken over wapens. Google gebruikt spraakherkenningstechnologie om het geluid van de video’s om te zetten in tekst die de zoekmachine kan gebruiken. De dienst heet ‘Elections Video Search’ en is beschikbaar op iGoogle, de persoonlijke startpagina van Google.

Spraakherkenning is een nieuwe stap in de richting van Google’s ultieme doel: het digitaliseren en doorzoekbaar maken van zoveel mogelijk informatie. „Video was een redelijk dom medium”, zegt Jürgen Galler, Europees directeur ‘zoeken’ bij Google. „Je moest de video bekijken om te weten waarover het ging. Spraakherkenning maakt video’s veel beter te indexeren.” Het biedt overigens ook commerciële mogelijkheden: als Google weet waarover een video gaat kan het – op termijn – relevante tekstadvertenties plaatsen naast video’s. Zo kan het zijn investering in YouTube proberen terug te verdienen.

Jürgen Galler was gisteren bij Google Nederland in Amsterdam om zijn visie te geven op de toekomst van zoeken op internet. „Dat blijft immers de kernactiviteit van ons bedrijf.” Hij gaf een toelichting op diverse projecten waaraan Google werkt. Alles met het doel om allesomvattend, relevant, snel en gebruiksvriendelijk te zijn. In Nederland zoekt meer dan 90 procent van de internetgebruikers met Google.

Het bedrijf wil digitale bronnen beter ontsluiten, meer analoge bronnen digitaliseren (zoals boeken in Google Book Search en menselijke experts in Google Knol) en informatie op meer manieren presenteren aan de gebruiker dan alleen als een zoeklijstje op een computerscherm. Dat kan in de vorm van landkaarten (in twee en drie dimensies) of voor de mobiele telefoon. Zoeken moet ook leuker worden, aldus Jürgen Galler gisteren. „Het moet een rijke ervaring worden.” Wie zoekt op ‘weer Amsterdam’ krijgt direct de weersverwachting en zoeken op ‘122 USD in EUR’ rekent direct dollars om in euro’s.

Beter beschikbaar maken van digitale informatie geldt ook voor andere talen dan Engels. Google Translate vertaalt webpagina’s in 23 talen. Galler: „Dat is belangrijk voor gebruikers in taalgebieden waarvoor nog weinig informatie op internet beschikbaar is. Denk aan ontwikkelingslanden.” Google Translate begon in 2001 en is volgens het bedrijf het grootste project ter wereld op het gebied van automatisch vertalen.

Lees meer over Translate, Knol en andere projecten van Google op nrc.nl/media.