Een camper mist toch het echte Kip-gevoel

Gaat Nederland de caravan verruilen voor een camper? Kip, Nederlands enige caravanbouwer, denkt van niet. Hoewel de verkopen in een andere richting wijzen.

Het faillissement van caravanbouwer Kip uit Hoogeveen werd eind vorig jaar in de pers breed uitgemeten. Want hoe kon zo’n oer-Hollands merk in een land met de hoogste caravandichtheid ter wereld plotseling omvallen? Niemand die het antwoord precies wist en er volgde dan ook al snel een doorstart.

Maar tot verdriet van Patrick van der Vliet, mede-eigenaar van het gelijknamige caravanbedrijf in het Zuid-Hollandse Weteringbrug, kreeg de doorstart van Kip veel minder publiciteit dan de aankondiging van het faillissement. „Nog steeds krijgen we mensen over de vloer die denken dat Kip niet meer bestaat. Dat hele gedoe heeft ons veel klanten gekost.”

Kip bestaat dus nog, tot grote opluchting van menig Nederlandse caravanbezitter, van wie er ruim 477.000 zijn. Het is een redelijk constante groep, meldt belangenvereniging BOVAG. En dat terwijl de verkoop van nieuwe caravans al jaren in het slop zit.

Begin dit jaar leek er even een opleving: in januari pluste de verkoop met 3,7 procent. Maar inmiddels zijn de verkopen van nieuwe caravans over de eerste vijf maanden alweer 10 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In 2007 waren de verkopen met in totaal 14.629 caravans ook al weer gedaald ten opzichte van 2006. Dat het totale caravanpark op hetzelfde niveau blijft, komt doordat de verkoop net iets boven het aantal gesloopte en geëxporteerde caravans ligt.

Kip heeft een marktaandeel van amper 5 procent maar staat in de caravanwereld hoog aangeschreven. Niet in de laatste plaats bij de leden van de diverse Nederlandse Kip-clubs. Er is zelfs een club (55 leden) speciaal voor bezitters van een Kip Compact – de Kip met het opvallende hefdakje. Voorzitter Nel van Snik volgt de ontwikkelingen rond het caravanbedrijf op de voet. „In november mogen we een kijkje gaan nemen in de fabriek in Hoogeveen. Daar kijken we nu al naar uit.”

Wat maakt de Kip zo bijzonder? Volgens Van der Vliet is het niet alleen de luxe en de goede afwerking die het hem doen, de Kip moet het hebben van zijn uitstraling. „Waar de Duitse concurrentie vooral klassiek is van aard, is de Kip speelser. Bovendien: de Kip is van binnen gewoon gezellig.”

Van Snik kan dat alleen maar beamen. De Kip past goed bij de Hollandse volksaard. Zeker de Kip Compact. Die is licht, je hebt geen zware auto nodig om hem te trekken. Een nadeel is wel dat je iedere avond je bed moet uitklappen.

Luxe en comfort zorgen ervoor dat steeds meer mensen hun caravan verruilen voor een camper. Ook Kip haakt in op die trend. Al twee jaar geleden werd een prototype van een Kip-camper op de Kampeer- en Caravanbeurs gepresenteerd. Van Snik was onder de indruk, niet alleen door al die luxe aan boord maar ook van het vermoedelijke prijskaartje van minimaal 60.000 euro. Maar ook al had ze al het geld van de wereld, nooit zal ze zich laten verleiden door zo’n mastodont: het geeft haar geen goed Kip-gevoel.

Maar Van Snik lijkt redelijk alleen te staan in die opvatting. De camperverkopen zitten namelijk behoorlijk in de lift: in de eerste vijf maanden van 2008 steeg de verkoop van nieuwe campers met 31 procent. In totaal rijden er in Nederland nu circa 60.000 kampeerauto’s rond. „De afgelopen jaren noteerden we al een gemiddelde groei van zo’n 12 procent”, zegt secretaris Hans Louwers van BOVAG Caravan & Camperbedrijven. „Nu is dat cijfer meer dan verdubbeld, met recht een trendbreuk.”

Nederland is met deze verkoopstijging koploper in Europa. In België en Duitsland groeide de verkoop van kampeerauto’s met zo’n 13 procent. Maar wellicht belangrijker: kopers van een camper zijn doorgaans wat jonger dan caravankopers, hoewel ruim driekwart van de kopers valt in de categorie 55-plus. Een vermogende groep die bovendien waarde hecht aan kwaliteit, zegt de BOVAG.

Dat caravanbouwer Kip wilde meeliften op de populariteit van de camper leek daarom zo gek nog niet. Maar de Kip Adventure Cruiser, zoals de kampeerauto heet, laat op zich wachten. En menig Kip-dealer is er niet gerust op dat hij überhaupt nog zal verschijnen.

De kampeerautomarkt blijkt in de praktijk toch een heel andere dan die van caravans. „Bij ons zou de showroom verbouwd moeten worden, de camper is er namelijk te hoog voor”, merkt verkoper Geurt Jan van Hemert van The Caravan Company uit Almere op. „Bovendien: wat doe je met het onderhoud? Caravans hebben geen motor, een kampeerauto wel.”

Ook Van der Vliet vraagt zich af hoe Kip bijvoorbeeld het dealernetwerk van de kampeerauto gaat inrichten. Liever ziet men eerst de nieuwe caravanmodellen verschijnen. Vorige week is nog een dealer failliet gegaan naar aanleiding van de problemen met Kip.

Bij Kip zelf is overigens geen reactie te halen. Het bedrijf is op vakantie. Nederlands enige caravanfabriek – die ook de merken Chateau, Beijerland, Avento en HomeStar voert en binnen drie jaar minimaal 2.500 caravans wil gaan bouwen – heeft deze weken het antwoordapparaat aanstaan. Tot 14 augustus gebeurt er in Drenthe helemaal niets.