Betalen? Wanneer u wilt!

Eén ding valt mij altijd op in de Verenigde Staten: de klant is koning. Dat is een heilige overtuiging. Basta.

Vooral in restaurants is dat een verademing. Zit ik Nederland nog wel eens minuten lang hulpeloos te zwaaien voordat ik de aandacht van een ober heb,aan de overkant van de grote plas gaat dat toch echt anders. Een voorbeeld.

We zitten lekker aan de koffie na een goede maaltijd. De ober komt langs en legt alvast de rekening, gestoken in een mapje, op tafel. „Whenever you’re ready”, voegt hij eraan toe, om aan te geven dat hij ons niet op wil jagen. Zodra ik mijn creditcard of geld in het mapje bij de rekening heb gevoegd, staat hij weer naast me. Helemaal niet opdringerig, integendeel. Het gaat allemaal heel subtiel. Maar het is duidelijk niet de bedoeling dat ik mijn tijd moet verdoen met wachten op de ober tot ik de rekening kan vragen, wachten tot ik die rekening krijg, wachten tot het geld opgehaald wordt, en wachten tot ik mijn wisselgeld en bonnetje krijg.

Nee, in Amerika bepaal ik, de klant, het tempo. Als ik haast heb kan ik snel weg, als ik na het kopje koffie mijn gesprek nog even in het etablissement wil voortzetten kan dat ook.

Laatst werd door columnist Ilja Leonard Pfeijffer voorgesteld om alle Nederlandse horecamedewerkers eerst eens op stage in Italië te sturen, om te kijken hoe de horeca daar werkt (nrc.next, 4 juli). Goed idee! En zullen we ze daarna meteen doorverwijzen naar Californië ?

Vleuten