Aandacht geneest klacht

Patiënten hebben er baat bij als hun huisarts tijdens het consult aandacht geeft aan hun zorgen, ook al zijn hun klachten niet ernstig. Zulke alledaagse klachten, zoals rugpijn, hoofdpijn, verkoudheid of keelontsteking zijn dan eerder over.

Het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) heeft dat onderzocht, onder leiding van psycholoog Sandra Dulleman. Zij en haar collega’s volgden driehonderd patiënten die met alledaagse klachten bij de huisarts kwamen. De resultaten van het onderzoek zijn deze week gepubliceerd in het medische tijdschrift BioMedCentral Family Practice. In totaal legden de onderzoekers 524 consulten op video vast, om te zien hoe de huisartsen communiceerden.

Het gaat hier om een belangrijk onderdeel van de huisartsenzorg, want 40 tot 80 procent van alle consulten betreft alledaagse klachten. Dulleman: „Huisartsen kunnen door patiënten meer aandacht te geven tijdens een eerste consult, zorgen dat de patiënt tevreden naar huis gaat en niet nog een keer terugkomt met dezelfde klachten.”

Drie dingen zijn belangrijk bij positieve communicatie. De huisarts moet toelichten waar de klachten vandaan komen, uitleggen dat er niets ernstigs aan de hand is en aangeven op welke termijn de klachten voorbij gaan. Het belangrijkste is dat de patiënt op een positieve en empathische wijze gerustgesteld wordt. „Artsen hebben de neiging om meteen op de lichamelijke symptomen te duiken”, zegt Dulleman.

Voor patiënten met emotionele problemen, zoals depressie of rouwgevoelens, werkt geruststellen niet. Dan moeten de emotionele problemen eerst extra aandacht krijgen.

Het onderzoek is te lezen via nrc.nl/wetenschap

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

Aandacht

In het artikel Aandacht geneest klacht (17 juli, pagina 8) is sprake van Sandra Dulleman van het NIVEL. Zij heet Sandra van Dulmen.