NAVO trekt bestuurder van Coca-Cola aan

De NAVO heeft een bestuurder van Coca-Cola in dienst genomen om het imago van het bondgenootschap te helpen verbeteren. Michael Stopford, bij de Amerikaanse frisdrankgigant Groepsdirecteur Bedrijfsreputatie, gaat zich op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel vooral richten op een sterkere aanwezigheid van de alliantie in de visuele media en op internet.

Eerder werkte Stopford voor Exxon Mobil, de Wereldbank en de Verenigde Naties. Coca-Cola stond vorig jaar in Business Week voor het zevende achtereenvolgende jaar bovenaan de lijst Beste Wereldwijde Merken.

Om haar imago op te frissen, ook onder een jonger, visueel gericht publiek, lanceerde de NAVO dit voorjaar als experiment al een eigen tv-kanaal op internet, NATO TV, voor een jaar gefinancierd en bemand door Denemarken. Twee mobiele tv-ploegen zijn daarvoor nu in Afghanistan om verslagen te maken. De bedoeling is dat het materiaal beschikbaar gesteld wordt aan tv-stations in Europa en de VS.

In veel Europese landen is de steun voor de NAVO afgenomen: in het Verenigd Koninkrijk van 76 procent in 2002 naar 64 procent vorig jaar, in Duitsland van 74 naar 55 procent en in Nederland van 74 naar 66 procent. „Tijdens de Koude Oorlog was de missie van de NAVO veel eenvoudiger uit te leggen”, verzucht een NAVO-functionaris. „ Dat is ingewikkelder omdat de NAVO nu meer doelstellingen heeft dan bescherming van het grondgebied.”

TV-kanaal NAVO:www.natochannel.tv