GM gaat meer bezuinigen

Autofabrikant General Motors wil zijn liquiditeitspositie tot 2009 met 15 miljard dollar (9,5 miljard euro) versterken. Het Amerikaanse bedrijf denkt dit bedrag te kunnen realiseren met het afstoten van bedrijfsonderdelen, kostenbesparingen en andere financiële maatregelen.

Ook zal de autogigant, die met het Japanse Toyota wedijvert om de positie van grootste autofabrikant ter wereld, het dividend voor zijn aandeelhouders dit jaar opschorten. Bovendien snijdt GM fors in de personeelskosten. Beloningspakketten worden afgeslankt en bonussen voor topbestuurders worden de komende jaren al helemaal niet uitgekeerd.

Ook in de ziektekosten voor gepensioneerde managers gaat het mes. Verder denkt GM 2,5 miljard dollar te kunnen besparen door de productie van trucks (voornamelijk pick-ups) tot 2009 met 300.000 terug te brengen.

Volgens bestuursvoorzitter Rick Wagoner zijn de maatregelen noodzakelijk om de komende jaren het hoofd te kunnen bieden aan de nog steeds verslechterende automarkt in de VS en de crisis op de financiële markten. De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn na het hoogtepunt in 2000 van ruim 19 miljoen teruggelopen naar 14 miljoen in 2007.

Met de kapitaalinjectie hoopt Wagoner een eind te maken aan speculaties van analisten, die vrezen dat het bedrijf onvoldoende middelen heeft om zijn verliesgevende activiteiten nog een paar jaar vol te houden. Analisten denken dat het concern tenminste 10 tot 15 miljard dollar aan extra kapitaal nodig heeft om 2010 te kunnen halen. Het bedrijf heeft momenteel een financiële reserve van 24 miljard dollar, maar gebruikt daarvan ongeveer drie miljard dollar per kwartaal.

Door alle onrust rond GM is het aandeel de afgelopen weken gedaald naar het laagste niveau in 50 jaar. Na de aankondiging van de nieuwe bezuinigingsmaatregelen krabbelde het aandeel gisteren weer bijna 6 procent op naar 9,92 dollar.

GM wil in 2010 weer winst maken na het recordverlies van bijna 38 miljard dollar in 2007, mede werd veroorzaakt door een boekhoudkundige aanpassing. Het bedrijf kampt met teruglopende verkopen en hoge brandstofprijzen. Daardoor worden minder SUV’s en pick-ups verkocht.