Een Irakfilm die níet anti-oorlog is

Als je bedenkt hoe lang het duurde voordat Amerika Vietnam filmisch had verwerkt, is het verbazingwekkend dat er vijf jaar na de inval al zoveel films over de oorlog in Irak zijn gemaakt. Stop-Loss van regisseuse Kimberley Peirce voegt daar weer een nieuw perspectief aan toe, dat van de soldaten zelf. Het in Amerika door MTV gedistribueerde Stop-Loss is opmerkelijk. De film is veel minder openlijk anti-oorlog dan voorgangers als In the Valley of Elah of Brian De Palma`s Redacted. Al werd ook Stop-Loss in Amerika alweer inzet van controverse na het verwijt desertie te verheerlijken. Hij is voornamelijk pro-soldaat. Nou is het knappe van de film dat het verhaal over een handvol Texaanse soldaten, die na hun diensttijd ergens tussen de mores van het leger en de burgermaatschappij moeten zien te overleven, universeel genoeg is om niet per se aan één oorlog opgehangen te worden. Rond hoofdrolspeler Ryan Phillippe is het gebruikelijke gezelschap samengebracht van de naïeve soldaat die zijn meisje kwijtraakt, de idealist die aan posttraumatisch stress syndroom ten onder gaat en de boerenbonken die bijtekenen. Stop-Loss is vooral goed waar het om de emotionele impact van de verhalen van de soldaten gaat.

Stop-Loss. Regie: Kimberley Peirce. Met: Ryan Phillippe, Abbie Cornish, Channing Tatum, Joseph Gordon-Levitt, Ciarán Hinds. In: 5 bioscopen.