Avignon verdeeld over Van Hove

Toneelgroep Amsterdam heeft op het jaarlijkse festival in Avignon felle en verdeelde reacties van recensenten opgeroepen met Romeinse tragedies, een marathonvoorstelling van drie stukken van Shakespeare over politiek.

Le Monde spreekt van een „daverende teleurstelling”, terwijl het weekblad Télérama schrijft: „eindelijk toneel voor onze tijd.” Hoofdredacteur Fabienne Pascaud van Télérama wijdt er een aflevering van haar dagelijkse Avignonbespreking aan. Volgens haar heeft regisseur Ivo van Hove de stukken, die elk anders menselijke passie en politiek behandelen, „handig” aan elkaar geregen tot een „heen en weer springende menselijke saga”.

Geen probleem dat het publiek tussendoor het toneel op kan om wat te drinken en email te checken, ondertussen via het scherm het stuk volgend. De „hyperactiviteit” op het toneel komt na drie uur tot rust. Het publiek kent uiteindelijk zijn plaats: gewoon op een stoel in de zaal.

Net als in Nederland vorig jaar zomer, schrijft men over de bewegingsvrijheid van het publiek, over de lichtkrant die gebeurtenissen op en buiten het toneel melden. De een spreekt van de sfeer van een „congrescentrum” (Télérama), de ander (Libération) onderstreept dat het spel met de codes „illusoir” is: het spel met vormen leidt uiteindelijk tot respect voor de klassieke wapenen van het theater: tekst, acteurs, een boodschap.

Volgens Le Monde-recensente Fabienne Darge wil Van Hove spelen met de scheidslijnen tussen het openbare leven (de politiek die in handen is van de acteurs) en de privésfeer (de rondwandelende toeschouwer). Het resultaat is volgens haar dat Shakespeares „complexe visie op het uitoefenen van macht” wordt “platgewalst” in het format van een tv-serie.

Recensie van deze krant: nrc.nl/kunst