Weblogs worden volwassen

Guardian Media heeft zojuist ContentNext, het moederconcern van het digitale mediablog Paidcontent.org, gekocht voor zo’n 30 miljoen dollar (19 miljoen euro). Dat is zeker veel geld voor een blog. Maar een nauwkeuriger blik op Paidcontent leert hoe slimme weblogondernemers in staat zijn geweest om de belangstelling van mediaconcerns te trekken: zorg voor meerdere inkomstenstromen biedt meer dan alleen maar inhoud.

De onlineadvertenties van Paidcontent vormen zonder twijfel de slagroom op de taart. De site, die poogt een onmisbare bron te zijn voor digitale mediaprofessionals, heeft volgens Compete, een site voor webstatistieken, zo’n 215.000 unieke bezoekers per maand. En onlineadvertenties leveren vette winstmarges op.

Maar er zijn blogs die veel meer lezers trekken en toch niet in de belangstelling staan. Hoe komt dat? Het is lastig een waardering op blogs te plakken. Ze vertegenwoordigen een hoop risico, terwijl er weinig informatie voorhanden is over toekomstige groeimogelijkheden. Iedereen kan een blog beginnen, en de naam van één toonaangevende blogger is vaak nog te belangrijk voor het bedrijf.

Slimme blogondernemers hebben daar iets op verzonnen. Paidcontents Rafat Ali, die de blog zes jaar geleden vanuit zijn appartement is begonnen, is beslist de belangrijkste naam. Maar hij heeft er ook voor gezorgd dat de blog gevarieerder werd en op meerdere inkomstenstromen kon bogen. Paidcontent hield vorig jaar 15 onlineconferenties en de site verkoopt daarnaast ook onderzoeksrapporten.

Blogs hebben nog een lange weg te gaan voordat ze kunnen verwachten dat grote mediaconcerns met grote bedragen op ze afkomen. De meeste blogs zijn nu nog te afhankelijk van de visie van één individu en de conjunctuurgevoelige advertentiesector. Maar Paidcontent heeft wellicht aangetoond dat het kan lonen om juist een andere koers in te slaan door je niet alleen tot basale online-informatie te beperken.