InBev neemt Amerikaanse brouwer over

De Belgische-Braziliaanse brouwer InBev neemt zijn Amerikaanse rivaal Anheuser-Busch over voor 52 miljard dollar (32,8 miljard euro). Dat maakten beide bedrijven deze ochtend bekend.

Het fusiebedrijf, dat ‘Anheuser-Busch InBev’ zal heten, wordt mondiale marktleider in de bierbranche – Heineken is nummer 3 – en nestelt zich daarmee in de topvijf van ’s werelds grootste aanbieders van verbruiksgoederen.

„We verenigen het beste van beide in één bedrijf”, zei Carlos Brito, bestuursvoorzitter van InBev. „InBev en Anheuser-Busch hebben een rijke historische traditie: wij bestaan al meer dan 600 jaar en zij 150 jaar. We zijn brouwers voor de lange termijn.”

Met de fusie komt een einde aan wat leek af te stevenen op een uitputtende overnameslag. Begin juni bracht InBev een niet-vijandig bod uit op zijn rivaal, ter waarde van 46 miljard dollar (29,2 miljard euro). Dit werd afgewezen. Kritiek uit Amerikaanse politieke en vakbondskringen dat het biericoon van de VS – het merk Budweiser – in buitenlandse handen dreigde te vallen, liet de publieke emoties hoog oplopen.

Het sterk versnipperde aandeelhouderschap van Anheuser-Busch – met investeerder Warren Buffett (5 procent) als een van de belangrijkste eigenaren – en de povere beursprestaties van Amerika’s grootste bierbrouwer, deden de zaak echter kantelen. Vrijdag verhoogde InBev zijn aanvankelijke bod met 8 procent tot 70 dollar per aandeel. Hierop volgde een „hoffelijke en positieve” tussen Brito en August Busch IV, de topman van Anheuser-Busch. Zondag werd de deal – de grootste in de bierbranche – definitief beklonken.

Het fusiebedrijf is goed voor een omzet van 36,4 miljard dollar (26,6 miljard euro). Samen brouwen beide concerns 460 miljoen hectoliter bier en andere dranken. Ongeveer 40 procent van de omzet wordt in de VS gerealiseerd.

„Alle brouwerijen van Anheuser-Busch blijven open in de VS”, zegt InBev. De zetel van Anheuser-Busch, St. Louis, wordt het hoofdkantoor voor de Noord-Amerikaanse activiteiten. De Amerikanen krijgen twee posities in de raad van commissarissen, waarvan één voor August Busch.

Met de transactie wil InBev vanaf 2011 minstens 1,5 miljard dollar aan jaarlijkse synergie creëren. Omdat beide bedrijven elkaar geografisch aanvullen – de ene heeft Noord-Amerika als thuismarkt, de andere Europa – zullen besparingen vooral uit schaalgrootte en besparingen moeten komen.

InBev wil extra inkomsten halen uit positionering van Budweiser als wereldmerk waar het nu al met de eigen merken Stella Artois en Beck’s marktleider is.