Een eigen zender voor Endemol

Niet alleen voor de clubs is de digitale zender Eredivisie Live een spannend avontuur. Endemol, deels eigenaar, wordt voor het eerst echt baas van een tv-zender.

Eigenlijk wist iedereen alles al. De presentatie van het nieuwe digitale voetbalkanaal Eredivisie Live, donderdag in stadion Galgenwaard in Utrecht, was grotendeels ‘om des keizers baard’. Namen van medewerkers als Theo Reitsma, Humberto Tan en Gary Lineker waren al uitgelekt. . „Het is moeilijk om een geheim te bewaren in de voetbalwereld”, zei Paul Römer, directeur van Endemol Nederland. Endemol participeert voor 20 procent in het nieuwe betaalkanaal, de rest is van de clubs.

Het is niet het enige waaraan Römer zal moeten wennen. Eredivisie Live maakt hem niet alleen tv-producent, maar ook zenderbaas. Natuurlijk nam Endemol twaalf jaar geleden al deel in de (mislukte) voetbalzender Sport7, maar dit keer is het bedrijf verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. De clubs zijn weliswaar de baas, maar Endemol stelt het uitzendschema samen, begeleidt de productie en heeft een sportredactie van meer dan honderd mensen. Eredivisie Live begint 29 augustus.

„Het is niet onze kernstrategie om zender te worden”, zegt Römer na afloop van de presentatie. „Endemol kan echter niet alleen afhankelijk zijn van successen als Big Brother en Deal Or No Deal. Wij proberen ons te verbreden. Endemol heeft veel geïnvesteerd in internet en mobiele toepassingen. Daardoor zijn wij nu in staat dit voetbalkanaal te maken.”

Volgens Paul Römer had Endemol al anderhalf jaar geleden, ruim voor de openbare aanbesteding van de eredivisierechten, ingeschat dat de clubs een probleem zouden krijgen met de verkoop van de liverechten. De voorstellen van mediapartijen voldeden inderdaad niet aan de (hoge financiële) verwachtingen van de clubs. Die besloten daarop zelf hun rechten te gaan exploiteren en een digitaal kanaal te beginnen, met behulp van Endemol. Voorbeelden zijn de Formule 1 en het profbasketbal in de VS. Voor Endemol betekent deze nieuwe rol van tv-zender dat het bedrijf gaat concurreren met zijn klanten. Römer: „Dat creëert een spanningsveld. RTL en SBS zien deze ontwikkeling als een bedreiging. Aan de andere kant: zij zijn de laatste jaren ook veel meer zelf programma’s gaan produceren.” Het toont volgens Römer hoe het medialandschap verandert. Vroeger was toegang tot de kijkers beperkt en alleen mogelijk via de analoge kabel, tegenwoordig ligt dat meer open. Endemol werkt aan meer nieuwe digitale kanalen, maar doet dat wel samen met zenders, aldus Römer. RTL is er een van. Het bedrijf heeft nu nog geen themakanalen. Met MTV Networks begon Endemol onlangs een eigen komediekanaal, Comedy Central Family.

SBS heeft in het verleden plannen gemaakt voor themakanalen over klussen en entertainment, maar de zender zag geen mogelijkheden om daarmee geld te verdienen. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) maakte vorige week bekend vijf van de zeventien themakanalen te schrappen. De NPO wil het geld dat nu wordt gebruikt voor distributie (150.000 euro per kanaal per jaar) liever besteden aan programma’s en andere vormen van innovatie. Römer: „Iedereen zoekt naar een nieuw businessmodel.”

Meer informatie: eredivisielive.nl Bekijk een filmpje op www.redbeemedia.com/piero