Een eigen zender voor Endemol

Niet alleen voor de clubs is de digitale zender Eredivisie Live een spannend avontuur.

Endemol, dat deels eigenaar is, wordt voor het eerst echt baas van een tv-zender.

Eigenlijk wist iedereen alles al. De presentatie van het nieuwe digitale voetbalkanaal Eredivisie Live, donderdag in stadion Galgenwaard in Utrecht, was grotendeels ‘om des keizers baard’. Namen van medewerkers als Theo Reitsma, Humberto Tan en Gary Lineker waren al uitgelekt. Tan had op de radio ook de naam van het eredivisiekanaal verklapt. „Het is moeilijk om een geheim te bewaren in de voetbalwereld”, zei Paul Römer, directeur van Endemol Nederland, donderdag. Endemol participeert voor 20 procent in het nieuwe kanaal, de rest is van de clubs.

Het is niet het enige waaraan Römer zal moeten wennen. Eredivisie Live maakt van hem niet alleen tv-producent, maar ook zenderbaas. Natuurlijk nam Endemol twaalf jaar geleden al deel in de (mislukte) voetbalzender Sport7, maar dit keer is het bedrijf verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij het betaalkanaal. De clubs zijn weliswaar de baas – ook dat is nieuw –, maar Endemol stelt het uitzendschema samen, begeleidt de productie en heeft een sportredactie van meer dan honderd mensen in dienst. Eredivisie Live begint op 29 augustus.

„Het is niet onze kernstrategie om zender te worden”, zegt Römer na afloop van de presentatie. „Endemol kan echter niet alleen afhankelijk zijn van successen als Big Brother en Deal Or No Deal. Wij proberen ons te verbreden. Endemol heeft veel geïnvesteerd in internet en mobiele toepassingen. Daardoor zijn wij nu in staat dit voetbalkanaal voor de clubs te maken.” De tv-producent begon op 1 juli bovendien een eigen digitaal kanaal met oude misdaadseries. Misdaadnet, onder meer te zien bij Ziggo, toont onder meer afleveringen van Baantjer en Grijpstra & De Gier.

Volgens Paul Römer had Endemol al anderhalf jaar geleden, ruim voor de openbare aanbesteding van de eredivisierechten, ingeschat dat de clubs een probleem zouden krijgen met de verkoop van de liverechten. De voorstellen van mediapartijen voldeden inderdaad niet aan de (hoge financiële) verwachtingen van de clubs. Die besloten daarop zelf hun rechten te gaan exploiteren en een digitaal kanaal te beginnen, met behulp van Endemol. Voorbeelden zijn de Formule 1 en het profbasketbal in de VS.

Voor Endemol betekent deze nieuwe rol van tv-zender dat het bedrijf gaat concurreren met zijn klanten. Römer: „Dat creëert een spanningsveld. RTL en SBS zien deze ontwikkeling als een bedreiging. Aan de andere kant: zij zijn de laatste jaren ook veel meer zelf programma’s gaan produceren.” Het toont volgens Römer hoe het medialandschap verandert. Vroeger was toegang tot de kijkers beperkt en alleen mogelijk via de kabel, tegenwoordig ligt dat meer open.

Endemol werkt aan meer nieuwe digitale kanalen, maar doet dat wel samen met zenders, aldus Römer. RTL is er een van. Het bedrijf heeft nu nog geen themakanalen. Een eerder aangekondigd kanaal met klassieke muziek leek geschrapt, maar is volgens een woordvoerder van RTL Nederland nog wel degelijk in ontwikkeling. Met MTV Networks begon Endemol onlangs een eigen komediekanaal, Comedy Central Family.

Meer informatie over het voetbalkanaal: eredivisielive.nl

Bekijk een filmpje op www.redbeemedia.com/piero