Met gps-systeem door Peking

Het vervoer in Peking dreigt tijdens de Olympische Spelen een probleem te worden. Daar heeft de Nederlandse zakenman Jim van Drunen Littel wat op gevonden.

Binnen zevenentwintig dagen strijken duizenden sporters, journalisten, sponsors, leden van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en andere vips in Peking neer voor de Olympische Spelen. De vraag die velen zich stellen: heeft ‘Peking’ wel genoeg in huis heeft om een mega-evenement als de Olympische Spelen in goede banen te leiden?

Dat de Chinezen niet waren voorbereid op de rellen in Tibet, lijkt een slecht voorteken. Jim van Drunen Littel van het bedrijf One2Call maakt zich zorgen over het vervoer. Hij vreest de logistieke organisatie en heeft een systeem bedacht om vips tijdens de Spelen te vervoeren.

Uit pure belangstelling studeerde de Nederlandse ondernemer Chinees in Peking. In de hoofdstad worstelde hij niet alleen met de moeilijkheden van de taal, maar hij was er ook letterlijk voortdurend de weg kwijt. Zijn verbazing daarover bracht hem op een idee.

Van Drunen Littel begon gegevens te verzamelen van restaurants, hotels, ziekenhuizen en wegen. Nu heeft hij een uitgebreide databank met logistieke informatie gecombineerd met een telefooncentrale, die is gevestigd in het centrum van de stad.

Met zakenpartner Anton Hazewinkel begon hij een bedrijf, waar momenteel meer dan honderd medewerkers zakenmensen en toeristen helpen bij de taalbarrière, de weg te wijzen naar elke gewenste locatie en het beantwoorden van allerhande vragen. Bezoekers kunnen via internet of op het vliegveld van Peking beltegoed kopen en telefoneren voor adviezen.

Volgens Van Drunen Littel wordt het een heksenketel tijdens de Spelen. „Neem het taxiprobleem. Er zijn ongeveer 67.000 taxi’s in Peking. Twee jaar geleden liet de overheid weten dat alle taxichauffeurs Engels moesten leren spreken, anders zou hun licentie worden ingetrokken. Nu blijkt dat nog niet één procent van de taxichauffeur Engels heeft geleerd, kunnen de autoriteiten toch moeilijk negentig procent van de taxi’s van de weg halen.” Nu gaat het gerucht dat 15.000 Engels sprekende politieagenten uit de provincie naar de hoofdstad komen om als taxichauffeur te worden ingezet.

Het probleem had volgens Van Drunen Littel opgelost kunnen worden met zijn systeem. Met Hazewinkel onderhandelde hij langdurig met Pekingse taxibedrijven over het plaatsen van vijftalige communicatiekastjes die in verbinding zouden staan met de One2Call centrale. „Het Pekingse Transport Bureau dacht dat ze het probleem zelf kon oplossen en is er niets gebeurd. Nu beperk ik me tot One2Call, daarmee kunnen we tijdens de Spelen rond achtduizend bezoekers op weg helpen.”

Van Drunen Littels bedrijf biedt niet alleen steun aan gewone bezoekers, maar is ook betrokken bij het transport van vips. Het bedrijf tekende een overeenkomst met het Australische bedrijf SmartTrans, dat tijdens de Olympische Spelen in Sydney (2000) logistieke ervaring heeft opgedaan en vips tijdens in Peking gaat voorzien van telefoons met een gps-systeem en kaarten die in verbinding staan met de servers van SmartTrans en de telefooncentrale van One2Call.

Met een paar commando’s kan bijvoorbeeld de directeur van Coca-Cola voor elk gewenst tijdstip digitaal een auto met chauffeur bestellen. Door de software op zijn telefoon zijn partners, vrienden of chauffeurs herkenbaar en overal te traceren. Ook verschaft de databank informatie over restaurants, ziekenhuizen en hotels. Voor verdere hulp of in geval van nood kan worden doorverbonden met een operator van One2Call.

De twee bedrijven stapten met hun software naar het olympische organisatiecomité (Bocog) en boden hun systeem aan voor IOC-leden en de verschillende leden van de nationale olympische comités. „Maar van Bocog kregen we te horen dat ze ons geen informatie wilden geven over hun logistieke systeem. Ze konden dit probleem zelf oplossen. Maar er zijn firma’s die hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Grote sponsors als Adidas hebben uit voorzorg wel contracten met ons afgesloten.”

Van Drunen Littel rekent uit dat er tijdens de Spelen drie weken lang vijftigduizend vips in Peking zijn. Die worden ingedeeld in verschillende categorieën en vervoerd in bussen en zesduizend auto’s die worden geleverd door Volkswagen, de officiële sponsor van de Olympische Spelen in Peking.

Van Drunen Littel: „De vraag is: hoe gaan chauffeurs en gasten elkaar vinden als je weet dat alle auto’s zwart zijn en alle Chinezen en westerlingen er in elkaars ogen hetzelfde uitzien?”

Partner Smarttrans lost dat op door digitale foto’s te sturen naar de telefoons van gasten en chauffeurs. Het systeem garandeert de veiligheid en het gemak van de vips maar, geeft de Nederlandse zakenman toe, de privacy is een probleem. Die moet van belangrijke personen wel gewaarbord worden. „In onze centrale kunnen we precies zien waar de klanten zich bevinden. Als ze willen kunnen vips het navigatiesysteem op hun telefoon uitzetten. Bovendien leiden we onze mensen zo op dat ze precies weten welke informatie ze aan wie mogen geven.”

Bij One2Call zullen tijdens de Spelen ongeveer driehonderd studenten achter de knoppen zitten; de meeste komen van de communicatie-universiteit in Peking. Probleem is dat veel studenten van de overheid in augustus de stad uit moeten. „Door de strenge regels bestaat de kans dat we geen werkvergunning krijgen.”

Inmiddels heeft Van Drunen Littel zijn telefooncentrale overgeplaatst naar Xian in West-China, waar voor zijn bedrijf 160 studenten zijn opgeleid. „We konden vanwege alle werkvergunningen en veiligheidsmaatregelen niet in Peking blijven. Twee maanden van tevoren hebben we het hele kantoor moeten verplaatsen. Zaken doen in China betekent dat je flexibel moet zijn. Niets zo veranderlijk dan de Chinese overheid.”