‘Eerlijke’ rookworst is toch niet gezonder

Voedingsmiddelenconcern Unilever heeft zich donderdag in hoger beroep moeten verantwoorden voor de Reclame Code Commissie over een reclame voor rookworst. Met de slogans ‘Eerlijk is heerlijk’ en ‘In Unox geen E te veel’ liet het bedrijf eerder dit jaar weten geen kunstmatige geur- en smaakstoffen (E-nummers) meer toe te voegen aan zijn Unox-rookworsten.

Microbioloog en voormalig Unileverwerknemer Pieter ter Steeg diende een klacht in bij de Commissie, omdat hij vindt dat Unilever consumenten misleidt. „E-nummers zijn volledig veilige, goedgekeurde hulpstoffen, maar ze hebben ten onrechte een slechte naam gekregen bij het publiek”, aldus Ter Steeg.

Dat E-nummers veilige stoffen zijn, geeft Unilever toe. Maar: „Consumenten vinden het steeds belangrijker dat hun voeding is samengesteld uit natuurlijke en pure ingrediënten”, aldus Heleen Smulders van Unilever. „Wij spelen daarop in.” De Commissie doet eind augustus uitspraak.