De YouTube-bioscoop selecteert op kwaliteit

Ook films langer dan 10 minuten maken nu een kans op YouTube. Met de ‘YouTube Screening Room’ werd eind vorige maand de eerste internet arthouse-bioscoop geopend.

Voor beginnende filmmakers wordt het nu nog makkelijker om door te breken via internet. Met de lancering van de YouTube Screening Room maakte de website het eind vorige maand weer mogelijk om films langer dan tien minuten op YouTube te zetten. Begin 2006 werd de beperking van tien minuten ingevoerd, om te voorkomen dat gebruikers complete televisieprogramma’s en films op het web zouden zetten en daarmee copyrightbepalingen zouden schenden.

Het grote verschil tussen de YouTube Screening Room en de rest van YouTube is dat er voorlopig een maximumcapaciteit aan de films zit. Om te beginnen zal YouTube in samenwerking met een aantal partnerorganisaties elke twee weken vier nieuwe films beschikbaar stellen. Dat betekent dat er vooraf een soort kwaliteitsselectie en programmering gaan plaatsvinden. Ook dat is nieuw voor YouTube, dat tot nu toe immers bekend stond als een horizontaal, democratisch platform. Partijen waarmee wordt samengewerkt zijn onder meer het Sundance Channel, het digitale kanaal van het gelijknamige Amerikaanse festival voor de onafhankelijke film en wholphindvd.com, de dvd-site van de club achter het literaire magazine McSweeney’s. De films kunnen streaming bekeken worden, maar ook voor verder thuisgebruik worden aangeschaft.

Je zou kunnen zeggen dat de YouTube Screening Room de eerste virtuele arthouse-bioscoop is. Internetwatchers voorspellen al langer dat het filmaanbod op het web alleen kan overleven als het geprogrammeerd en gemarket wordt. Net zoals films in de echte wereld dus. Dat juist onafhankelijke filmmakers van deze ontwikkeling profiteren, is niet verwonderlijk. Bij grote filmstudio’s en commerciële filmbedrijven zijn de rechtenkwesties vooralsnog te ingewikkeld om voor internet geregeld te kunnen worden. Dat is mede de oorzaak van de grote hoeveelheid piraterij die er van Hollywoodfilms plaatsvindt. De markt blijft in dit geval achter bij wat de gebruikers willen.

De eerste films in de YouTube Screening Room zijn in elk geval veelbelovend. Het zijn voornamelijk in het festivalcircuit bekroonde, korte films, waarvan de langste inderdaad de magische tien-minuten-grens doorbreken. Te zien is onder meer School of Life van Jake Polonsky die in 2004 de BAFTA voor Beste Korte Film won en waarin het schoolplein als spiegel van het verdere leven wordt voorgesteld. In The Big Empty leeft cameraman Newton Thomas Sigel (onlangs draaide hij nog George Clooney’s Leatherheads) zich uit op een Freudiaanse fantasie. Het meest opvallend is echter Are You the Favorite Person of Anybody?, een kort filmpje uit 2005 van indie-filmmaakster Miranda July, waarin acteur John C. Reilly aan een aantal voorbijgangers de vraag uit de titel stelt, met verrassend eerlijke antwoorden als reactie. July’s eerste speelfilm Me and You and Everyone We Know maakte na zijn première in Cannes in 2005 een zegetocht over de wereld. Vorig jaar publiceerde ze de al even succesvolle korte verhalenbundel No One Belongs Here More Than You.

Are You the Favorite duurt vier minuten en werd onder regie van July’s ex, Ugly Betty- en The Office-regisseur Miguel Arteta, voor 150 dollar opgenomen in een achterafstraatje in Los Angeles. Die wetenschap maakt het filmpje extra melancholiek. Arteta zelf beschreef het als „een pijnlijke crash, bezien door een achteruitkijkspiegel”. July’s filmpje is op zijn beurt inmiddels ook weer inzet van een klassieke YouTube-do it yourself-variant. Wat zou jouw antwoord op haar vraag zijn? Daar maakte ‘mememolly’, de Miranda July van het web, ook weer een filmpje over.

youtube.com/ytscreeningroom;wholphindvd.com; youtube.com/user/mememolly