Anti-rookreclame in kinderfilms

Zes grote filmstudio’s in Hollywood hebben gisteren een akkoord bereikt over het opnemen van waarschuwingen tegen roken in kinderfilms op dvd. Zij willen de invloed van tabaksgebruik door films tegengaan.

De zes studio’s bundelden hun krachten met gezondheidsinstanties in Californië in wat een ongekend akkoord genoemd wordt om kinderen te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van roken, niet alleen in de Verenigde Staten, maar in de hele wereld,

De deelnemende studio’s (Sony Pictures, Universal Studios, Warner Bros., Paramount Pictures, Walt Disney Studios en Twentieth Century Fox) zullende waarschuwingen opnemen in de eerste minuten van de dvd’s van films waarin gerookt wordt. De boodschap zal toegesneden worden op het jeugdige publiek.

„Het plaatsen van dergelijke advertenties op dvd’s zal kijkers eraan herinneren dat films fictie zijn, maar dat roken daadwerkelijk schade aanricht”, zegt Lisa Paulsen, president van Entertainment Industry Foundation.

De gezondheidsbranche is al jaren in gevecht met de filmindustrie om roken in films tot een minimum te beperken, met name in films die zich richten op de jonge kijkers. Recent onderzoek heeft aangetoond dat in 75 procent van de films die goedgekeurd zijn voor jongeren gerookt wordt. Walt Disney was vorig jaar de eerste grote Hollywood-studio die afbeeldingen van roken uit haar familiefilms bande.

De staat Californië is al vijftien jaar actief in het bestrijden van roken. Sinds 1991 is het verboden om rookreclames in de buurt van scholen te plaatsen en sinds 1998 is het verboden te roken in alle publieke ruimtes. (Reuters)