Lot bankenfusie in handen van Allianz

Commerzbank en Dresdner Bank stevenen af op een fusie. De timing klopt, en een combinatie van de twee Duitse banken zou logisch zijn. Maar Allianz, de verzekeringsreus, heeft het laatste woord.

Allianz is eigenaar van Dresdner en heeft de bank te koop aangeboden. De verzekeraar heeft twee doelen: profiteren van mogelijke schaalvoordelen in de Duitse banksector; en het distribueren van zijn verzekeringsproducten en het aanbieden van bankproducten door zijn verzekeringsagenten.

De verzekeraar heeft zich al eerder op dit terrein begeven. In 2000 ging een transactie tussen Deutsche Bank en Dresdner, waarin Allianz een belang van 20 procent had, op het laatste moment niet door. In 2002 verkocht Allianz belangen in HypoVereinsbank en Munich Re, deels om de 80 procent van Dresdner te kunnen financieren die het concern nog niet bezat. De aankoop was desastreus, omdat het slecht presterende Dresdner de koers van het moederconcern omlaag drukte.

Een fusie tussen Commerz en Dresdner is niet de enige mogelijke Duitse banktransactie, maar wel de zinvolste. Een drievoudige deal waarbij Postbank, Dresdner en Commerz betrokken zouden zijn, is te ingewikkeld, en Postbank lijkt aan de dure kant. De Duitse dochter van Citigroup, die te koop is, is te klein om veel gewicht in de schaal te leggen voor Commerz of Dresdner.

Een fusie tussen Commerz en Dresdner is ook zinvol in de branche. De combinatie zou een dominante speler worden op de lucratieve markt voor de financiering van middelgrote en kleine bedrijven. Zij zou ook kunnen wieden in het kantorennet en het productenscala, door Generali-producten van Commerz te vervangen door Allianz-producten.

Tenslotte kan de deal worden vormgegeven als een fusie zonder premie. Commerz kan ongeveer 9,5 miljard euro neertellen voor Dresdner, wellicht in contanten en aandelen, waardoor Allianz ongeveer 30 procent van het nieuwe concern zou bezitten – genoeg om zijn distributiekanaal te kunnen garanderen. Stel dat er sprake is van 10 procent aan synergievoordelen op de gezamenlijke kostenbasis van 12 miljard euro. Belast die synergieën en pas daarop de huidige koers-winstverhouding van Commerz toe van zeven. Dan zouden de Commerz-aandeelhouders en Allianz 4 miljard euro kunnen verdelen.

Maar na de mislukte transactie met Deutsche en de teleurstellingen rond Dresdner, wil Allianz het nu goed doen. De raad van commissarissen moet geloven dat een minderheidsbelang de doelen kan realiseren, de koers van Allianz zal opkrikken en door de vakbonden en toezichthouders zal worden aanvaard. Daarvoor zullen nog veel gesprekken en de nodige overtuigingskracht nodig zijn.