Staren naar de haarvaten (en de trui) van Maarten!

Als bekende persoonlijkheid moet je van goeden huize komen om géén eigen glossy in de kiosk te hebben liggen. Nog altijd laten uitgevers zich inspireren door het succes van Linda., het lijfblad van Linda de Mol, om een graantje mee te pikken op de markt van personality magazines.

Het zou bijna beginnen te vervelen als ze niet zo amusant waren, want de stroom aan glossy’s is behoorlijk gevarieerd.

Dat het genre zich ook uitstekend leent voor parodieën zagen we al bij de lancering van Youp., en ook het nieuwe Maarten! (6,50 euro) is gemaakt met een knipoog.

De interesses van historicus Maarten van Rossem staan centraal in dit blad, dat een initiatief is van het Historisch Nieuwsblad. Echt intieme informatie komen we niet te weten over deze geschiedenis-celeb, wel valt er hardop te lachen om de anekdotes, al was het maar omdat je de droge, sonore stem van de meester-cynicus er zelf bij denkt.

Op de cover kijkt een norse en ietwat pafferige Maarten van Rossem de lezer aan – we durven het blad haast niet te kopen, zo streng tuurt hij door zijn bril. Echt glamoureus is Van Rossem niet opgemaakt, de gesprongen haarvaatjes in zijn wang zijn met het blote oog te tellen.

De redactie heeft een soort milde ironie gehanteerd en vulde rubrieken als „Maarten&zo” en „Maartens Hate- en Lovelist”, waarin Van Rossem blootgeeft dat hij een Apple-adept, Verdonk-hater en Lubbers-fan is.

Een enquête onder lezers van het Historisch Nieuwsblad resulteerde in het weinig onthutsende nieuws dat Van Rossem wordt gezien als „tegendraads en grappig”. En lezeres ‘mevrouw H.T.C. Vliex’ zou hem wel eens „in een schone trui” willen zien.

Naast typeringen van de historicus bevat Maarten! serieuze en uitgebreide artikelen over onderwerpen als populisme, de Amerikaanse verkiezingen en het rookverbod. Van de persoon Maarten van Rossem komen we weinig meer details te weten dan dat het ’suizelende’ geluid van de gaslantaarns tot zijn favoriete jeugdherinneringen behoort.

Van de andere glossyberoemdheid die deze week in de winkel ligt weten we juist weer te veel: Jean-Marie Pfaff behoeft geen introductie, dankzij de goedbekeken realitysoap van de Vlaamse ex-voetballer en zijn gezin. Toch staat ‘sportglossy’ Jean-Marie (5,95 euro) nog eens uitgebreid stil bij het familieleven en loopbaan van Pfaff.

„Amai, hier lig ik dan”, luidt de kop in het voorwoord. De grijsblonde krullebol kijkt op elke foto breed lachend in de lens. Groter kan het contrast niet zijn tussen de twee heren die deze week met een glossy worden vereerd: tegenover de zwarte humor van Van Rossem straalt de kinderlijke blijheid van Pfaff uit elk artikel. Alleen verdrietig is de mededeling dat voetbal hem geen vrienden heeft opgeleverd, „de voetbalwereld is zakelijk”.

Pfaff schrijft glunderend over zijn reis naar Los Angeles: „zó leuk”. Onder het motto ‘een omhelzing in LA’ interviewde hij Galaxy-trainer Ruud Gullit – ook al een ervaren glossy-hoofdpersoon – en noteert de volgende uitspraak: „Ik ben Gullit, jij bent Jean-Marie, en zo heeft ieder mens wel iets unieks.” En krijgt daarom een eigen glossy.

Olga van Ditzhuijzen