Excuses Unilever voor topless dj

Levensmiddelenconcern Unilever heeft excuses gemaakt aan de orthodox-joodse gemeenschap van Israël na een optreden van ‘topless dj’ Niki Belucci. De Hongaarse diskjockey trad op om reclame te maken voor deodorantmerk Axe, een product van het Brits-Nederlandse bedrijf. Het optreden heeft tot grote onrust onder de ultraorthodoxe gemeenschap geleid. Overal in het land waren aanplakbiljetten opgehangen, waarop Belucci te zien is – overigens met haar armen voor haar borsten.

In een schriftelijke verklaring zegt Unilever het te betreuren dat de orthodox-joodse gemeenschap gekwetst is door de reclamecampagne. „Unilever respecteert al zijn klanten, inclusief de ultraorthodoxe gemeenschap, die decennialang een trouwe klant is geweest.” Wel benadrukt Unilever dat het om een besloten bijeenkomst ging. Volgens de linkse krant Ha’aretz neemt de ultraorthodoxe rabbijn Gabriel Papenheim geen genoegen met de excuses. Volgens hem was de campagne kwetsend voor alle Israëliërs, niet alleen voor de gelovigen.

Vooral in Jeruzalem is de invloed van ultraorthodoxen op het openbare leven groot. In veel wijken zijn zij in de meerderheid. Zo werd vorige maand met succes geprotesteerd tegen posters van de film Sex and the City, wegens het woord sex. Ook startten vertegenwoordigers van de gemeenschap een vergeefse actie tegen het houden van een Gay Pride.

Unilever moet in Israël constant laveren tussen nationale gevoeligheden. Zo kreeg het bedrijf de afgelopen jaren kritiek uit heel andere hoek, de tegenstanders van de joodse kolonisten op de Westelijke Jordaanoever. Dochter Beigel & Beigel bleek een fabriek te hebben in bezet gebied. Daar werden onder meer zoutjes voor de export gemaakt. Deze onthulling, door de Nederlandse groep United Civilians for Peace, leidde in 2006 tot veel internationale kritiek op Unilever. Het bedrijf verweerde zich door te zeggen dat juist Palestijnen profiteren van de fabriek, omdat zij er kunnen werken.